Håper Enic selger klubben snart, så lenge Levy styrer skuta kommer vi aldri til å få til noe som helst.

Kungreke Jeg er virkelig så uenig, ENIC har vist seg å være topp5-eierskap i PL. Tar man bort oljestater/oligarker, så tviler jeg på at du finner mer en maks 3 eierskap i hele PL-historien med bedre eierskap over tid.

Spørs hvordan man «måler» eierskap det. Måler man i pokaler er det vanskelig å gjøre det dårligere enn ENIC har gjort over en så lang periode. Det er fort den verste perioden resultatmessig i klubbens historie.

Gammel diskusjon. Ikke ENIC sin skyld at man har City og Chelsea. Så hvis de er dårlige fordi de ikke er rike på olje greit nok.

Liverpool og Arsenal har hatt sine perioder i oljealderen, men før den siste oppturen til Liverpool var vi bedre enn de år på år. Og begynner å bli lenge siden Arsenal endte over oss nå.

Cuti Ser man utelukkende på eierskap, så har du nok rett. Men ser man litt bak tallene og det støvete trofekabinettet så ser man også flere verdensklasse managere og spillere, et brukbart antall semifinaler og noen finaler, vi har også hatt heng på ligatittelen ved etpar anledninger. Så vi har ikke manglet muligheter de siste 8-10 årene. Likevel, har våre spillere og kanskje mest merkbart de vi forventer mest av nesten latt være å møte opp når det virkelig gjelder. Jeg klarer ikke forstå hvorfor, men finner det vanskelig å klandre eierskapet for akkurat det.

Helt klart @Mabbutt. At Kane er banens dårligste hver gang vi spiller en superviktig kamp kan ikke ENIC gjøre noe med.

Men den @Schism kommer med at det ikke er ENIC sin feil at det finnes olje og hva det nå er blir alt for enkelt. Det er alltids noen klubber med mer penger. Det var det før (da Spurs vant pokaler), det er det nå (når Spurs ikke vinner pokaler) og det kommer det til å være i fremtiden (når Spurs har muligheten til å vinne pokaler).

Det har ikke hindret lag som Arse, Leicester, Pool og andre lag til å vinne noe. Vi vinner ingenting.
      Men vi har et fint treningsanlegg og en fantastisk stadion da. Hvis det teller 🤔😉

Hva med å plukke ut alle lagene som ikke har vunnet noe? Med din logikk er omtrent alle eiere dårlige fordi Leicester har vunnet. Og har Liverpool gode eller dårlige eiere nå? Helt utrolig at man ikke klarer å forstå at det også er tilfeldigheter med i spill. Hadde vi vunnet mot Liverpool hadde vi da hatt fantastiske eiere?

Hva som er helt utrolig i denne diskusjonen er jeg mer usikker på. Men om man måler på andre parametere enn sportslig suksess så er jeg enig.

Trur fans, spillere og eiere var skjønt enige om at når ENIC tok over, så var det store målet å komme til CL. Når vi kom dit, så var det store målet å være i CL regelmessig. Deretter var nok målet å være seriøse utfordrere for titler. Når vi var det er målet nå å vinne titler. Vi har klatrert høyt og bratt og klart de første 3 målene under ENIC. Leicester vant en tittel, men klarte strengt tatt ingen av de andre målene vi har hatt. Ville dere heller ha vært i Leicesters sko de siste 15 årene?

Dette er en diskusjon som jeg mistenker det aldri blir enighet om. Så hva er egentlig vitsen.

Å sammenligne Spurs og Leicester som har vidt forskjellige forutsetninger for å lykkes gir jo bare mer bensin på bålet til de av oss som synes ENIC burde gjort mer sportslig. Tottenham har historisk «alltid» vært en del av gamle «big five» (nå big six). Og det er vi fortsatt. Men i motsetning til andre epoker så vinner vi aldri noe lenger. Det gjorde vi av og til før.

Hvor mange titler har Chelsea og City de siste 20 årene? 30? 30 titler som hadde vært «tilgjengelige» for andre ute olje. Betyr ingenting.

Vi møter Mourinho. Så ringer Chelsea. Dårlige eiere.

Vi har Willian inne. Så ringer Chelsea. Betyr ingenting. Dårlige eiere.

Vi spiller finale mot det laget som har gode eiere. Griseuflaks som gir bort en helt tilfeldig straffe. Dårlige eiere.

Liverpool med disse gode eierne vinner en ligatittel under Korona. Vi klarer ikke det samme. Dårlig eiere.

Vi bruker 1.5 milliard på å faktisk oppgradere infrastruktur. Bortkastet. Dårlige eiere.

Lag som Everton, Villa og Newcastle var ofte bedre enn oss før ENIC. Betyr ingenting.

Vi var det laget en periode med flest topp 4 på rad. Betyr ingenting.

Problemet etter mitt syn er at vi har hatt så gode eiere at noen har fått for høye krav.

Vi vil garantert få vår periode igjen som Liverpool. På samme måte som et lag som Juventus hadde sin og nå er borte. Og sannsynligvis er Liverpool borte også. Mens kanskje United blir gode igjen. Bare slik det «flyter».

Vi hadde fort kunne rykket ned uten Klinsmann. Hvor mange år på rad var vi på nedre halvdel?

Helt useriøst innlegg etter min mening. Tenker jeg stopper der.

I motsetning til «blir alt for enkelt» så stopper vi der. Det er seriøst.

Man kan seriøst diskutere om ENIC har vært strålende eller bare veldig bra. Det er jeg enig i. Og jeg synes det finnes argumenter for begge de posisjonene.

Når man nesten harselerer med lag som Pool som har vunnet absolutt alt de siste årene blir det useriøst for meg. Ja, de er sammenlignbare med oss økonomisk. Men den sportslige handlekraften de har vist er virkelig noe helt annet enn Levy har gjort for oss. Nevner Van Dijk, Allison, Fabinho osv.

Du trekker frem enkeltkjøp Chelsea har gjort foran nesa vår. Man kan sikkert finne hundre kjøp vi burde gjort men hvor vi har endt opp med First price i stedet pga Levy. Som igjen har ført til at trofeskapet har støvet helt ned.

Så har du episoder som å sparke trenern som fikk laget til å overprestere helt til en CL-finale, sparke treneren uka før som endelig tok oss til en finale igjen osv. osv.

Men utenomsportslig har Enic gjort jobben. Mener det må gå an å gi skryt for denne jobben og samtidig innrømme at sportslig så har det ikke løsnet. Alt trenger ikke være helt svart hvitt.

Handlekraft? De kjøper van Dijk og får verdens beste stopper. Vi kjøper Ndombele og får skrot. Har det med eiere å gjøre eller også en del tilfeldigheter? Hva om Ndombele hadde vært en ny Modric og van Dijk en ny Maguire? Poenget mitt er at det er mye tilfeldigheter også.

Og når du sier olje blir for enkelt. Uten olje hadde vi muligens hatt Mourinho da han var best. Den slags type ting betyr noe. Ekstremt mye.

Og ser man på de store lagene foruten Chelsea (delvis). United sliter uten Ferguson. Arsenal uten Wenger. Chelsea uten Mourinho. Selv City med uendelige ressurser var ikke noe spesielt før Guardiola.

Vi trodde Pochettino skulle bli vår Klopp. Han ble ikke helt det. Ganske tilfeldig spør du meg. Vi tapte den ene finalen og vant ikke ligaen bak Leicester. Liverpool vant den finalen og klarte akkurat å dra i land en ligatittel. Forskjellen er ikke så enorm.

Tilfeldigheter i fotballen er det absolutt. Men når Pool virkelig trengte en keeper og en stopper i verdensklasse cashet eierne ut så Klopp fikk disse. To spillere til en liten milliard hver. Og resten er historie som de sier.

Seriegull, ekstremt nær seriegull et par andre ganger, CL-gull, tap i finale i CL, FA-cupgull, ligacupgull, VM for klubblag osv. Alt som kan vinnes har de vunnet de siste årene i tillegg til å være svært nær en rekke andre ganger.

Når har vi gjort noe sånt under Enic? Da vi kjøpte Ndombele (for mye mindre enn VVD osv) etter et par år uten et eneste spillerkjøp? Og ga mannen som endelig fikk kjøpe spillere igjen sparken like etterpå?

Det handler ikke om overgangssummer, det handler om lønn. Liverpool har vel hatt en hel første 11er på langt mer penger en våre beste betalte. Vi har vært ganske gode på å betale fornuftige lønninger (i PL-sammenheng). Det har ført til at det aller beste går til andre klubber. Hadde vi vært mer løsslupne på lønn kunne vi hatt signert en van Dijk eller en Alison - samtidig hadde muligheten for å bli en Leeds, QPR eller det Leicester virker bli nå mye større.

Når har United?

Selection bias på sitt beste.

ENIC har kjøpt Modric, Bale osv. Hva om Ndombele hadde vært Modric og Lo Celso Bale? De samme eierne klarte jo å kjøpe to av verdens beste spillere til en ganske middels klubb.

Og når Liverpool sine eiere «investerte» pisset bare ENIC bort 1.5 mrd på ny stadion og treningsanlegg. Kunne jo brukt de på spillere, men hva er best på sikt. Hvem er best stilt for de neste 20 årene? Vi eller Liverpool? At det ikke så enkelt å svare på sier noe om jobben ENIC har gjort. Jeg vil si vi.

Enic kjøpte Modric og Bale for småpenger lenge før de ble gode. Kunne like gjerne nevnt Naughton eller noe sånt. Enic har aldri kjøpt to av verdens beste spillere til Spurs. Hvem er den beste spilleren vi har kjøpt som bare gikk rett inn på laget og hevet det til nye høyder?

Så nevner du stadion. Som jeg også synes er en flott stadion. Hva er det å diskutere her? Flere lag som bygger stadioner rundt om.