Cuti Mye rykter om Kane om dagen. 18 måneder igjen av sin kontrakt. Signerer han ny? Må han selges til sommeren for at Levy skal få noen kroner? Eller er han verd så mye sportslig i ett ekstra år at det er bedre å la han gå ut kontrakten? Bayern, Real, Chelsea og United står klare i følge ryktene.
Dougie Bayern tviler jeg på. Vil ha rekorden til Shearer. Eneste som er stort nok til å potensielt lokke ham vekk fra det er nok Madrid. Chelsea og United har vel ikke noe større trofégaranti enn oss. Men klart, forsvinner Conte og vi må begynne på nytt igjen er det kanskje annerledes. Iallefall når ten Hag virker å ha fått litt sving på sakene. Tipper det drar ut helt til neste høst minst. Kane har lite å tape på å vente. Sitter med alle kortene på hånda nå.
Cuti Ja, frykter denne ikke blir avklart før januar neste år. Blir et år med mye rykter. Om vi ikke løfter oss utover våren, og United fortsetter utviklingen under Ten Hag så frykter jeg Kane stikker dit. Massiv klubb, og som du sier så lokker nok PL-rekorden til Shearer.
Schism En ting er i alle fall sikkert. Alle andre klubber enn Tottenham har større potensial. Personlig klarer jeg ikke helt å bekymre meg så mye. Om noe håper jeg ikke vi henger oss opp for mye i fortiden. Lag som Liverpool og Arsenal nå ble ganske «plutselig» gode med en helt ny gruppe spillere. Nå har vi Kane. Før har vi hatt Modric, Bale, Berbatov, Carrick osv. Om noe er jeg mest bekymret for at Kane skal få en for viktig rolle for oss for lenge. Kan se hvor mye Son akkurat nå koster oss. Son spiller så mye fordi han har vært god. Han blir opplagt ikke bedømt på det han nå gjør. Å benke Kane som 34-åring kan bli tungt. Han er ikke C. Ronaldo, men veldig viktig at han ikke blir en belastning når han med tiden blir dårligere. Skulle man sett bort fra følelsene i det er det meget mulig Kane burde selges til sommeren (så håper jeg ikke det skjer - fotball er også følelser - så kunne Kane avsluttet karrieren på bra vis i England hos oss hadde det vært perfekt).
Cuti Å ikke bekymre seg over at klubbens beste spiller og talisman ryktes bort er noe spesielt i min bok. Å sammenligne han med en ving som Son går heller ikke an. Gode vinger vokser på trær sammenlignet med spisser av denne kvaliteten. Jeg setter Kane så høyt at å se ham i en United-drakt vil være ekstremt smertefullt. Var ikke særlig behagelig å se Carrick og Berba heller der, men Kane blir noe helt annet. Kan heller ikke se at vi er i posisjon til å kjøpe noen som er i nærheten så god. Når man ser hvor viktige toppspisser som Lewandowski og Benzema er langt oppe i 30-åra så bør Kane ha mange år igjen.
Mabbutt Enig med både Cuti og Schism. Ville være smertefullt å se Kane hos en konkurrent i PL. En overgang til Spania eller Tyskland hadde for meg vært mer spiselig. Godt mulig vi burde slå til om RM eller BM kommer på banen. Forstår at alle lag er avhengig av sine beste spillere, men det er i hvilken grad vi har vært avhengig av Kane og Son jeg ikke liker. Å miste de to vil bli smertefullt, men snart kanskje både lurt og nødvendig.
Cuti Sportslig er det ikke tvil om hva man bør gjøre. Men når spilleren selv ønsker seg videre for å vinne trofeer blir det verre. Forrige gang kunne vi nekte da Kane hadde så lenge igjen av kontrakten. Denne gangen blir det nok et økonomisk spørsmål dersom Kane ikke skriver ny kontrakt snart.
Schism For noen er alt krise uansett heletiden. Bale var mye viktigere for laget enn Kane. Først og fremst fordi laget generelt var dårligere. Et par år senere var vi bedre enn noen gang i moderne tid. Generelt mener jeg man overvurderer viktigheten av enkeltspillere. Hva gjelder å se han i en annen drakt. Blir rart, men jeg heier på klubben - ikke enkeltspillere.
Dougie Schism Kane ligger an til 30 mål denne sesongen. Hadde det ikke vært for ham hadde vi muligens ligget på nedre halvdel. Han blir 30 til sommeren. Tror vi skal prøve å strekke oss langt i å beholde ham.
Schism Dougie Nja. Med den logikken hadde vi rykket ned uten Bale? Selvsagt et problem på kort sikt hvis man mister Kane, men Kane mister vi på et tidspunkt uansett. Og ikke opplagt for meg at det sportslig blir bedre av å ha en Kane som sakte, men sikkert leverer dårligere og dårligere. Er jo bare å ta diskusjonen rundt Lloris nå. Flere og flere mener at han ikke er god nok - og selv om jeg ikke er der er han opplagt ikke like god som før. Hvor lenge holder man på han? Liverpool har havnet litt der plutselig med flere spillere. Son er ikke et problem. Fordi vinger som skårer 23 spillemål i året er enkelt å erstatte. Jeg håper Kane blir. Men at denne klubben som ikke oppnår noe allikevel skal bli så fryktelig mye dårligere på sikt hvis Kane bestemmer seg for å dra til 80m i sommer har jeg lite tro på. Så blir det ei vanskelig beslutning hvis Kane ikke vil signere noe nytt. Miste han gratis ville ikke vært gull.
Dougie Kane har en ekstrem mentalitet og tar godt vare på seg selv. Tipper han kan fortsette på toppnivå i 4-5 år, og selv etter det kan han fort være en brukbar spiller i et par sesonger. Jeg ville iallefall foretrukket at han scora mål for oss, og ikke feks Man Utd.
Schism Ikke så lenge siden det var en ankelskade unna at han aldri bli seg selv igjen. Enig i at hans stil tilsier at han bør kunne være lenge på topp, men det der er hårfint. Kane har hatt flere perioder de siste årene hvor han ikke har levert. Så skal ikke mye til. At han skal levere som han gjør nå i mer enn 3-4 år til er usannsynlig (jeg vil si 2.5+ er usannsynlig). Men ikke umulig. Og selv om han blir mindre god kan han fortsatt gjøre nytten selvsagt.
Osvaldo Starting XI: Lloris (c), Romero, Dier, Lenglet, Doherty, Hojbjerg, Sarr, Sessegnon, Kulusevski, Kane, Son. Substitutes: Forster, Royal, Sanchez, Davies, Perisic, Bissouma, Skipp, Bryan, Richarlison.
Mabbutt Om han vil gå, er det vel like greit å cashe inn, vi trenger ikke en ny "dramasommer" med uro. Litt tungt hvis han går til en rival da. Ønsker selvfølgelig at han blir, så lenge han vil det selv. Vi får se om det blir en ny golftur med Gary Neville snart da...