Lag som Nederland og Danmark har spilt ball i "alle år". Uavhengig av om de har hatt gode stoppere eller ei. Det går i bølger.
Nederland var blant verdens beste lag mellom 2010 og 2014. I VM-finalen 2010 spilte Heitinga (en middels stopper som på det tidspunktet spilte i Everton) og Mathijsen (en enda mer middels stopper som på det tidspunktet spilte for Hamburg).
Bronsefinalen i 2014 spilte de med de Vrij, Vlaar og Martins Indi bak.
Så er det et godt spørsmål hvordan man slipper inn mindre mål. Akkurat hva gjelder Norge tror jeg den "enkleste" veien til å slippe inn mindre mål er å ha "baller" nok til å kontrollere kampene mer. Litt Guardiola-tankegang der altså.
Det er forsåvidt ikke Solbakkens mantra. Hans lag har stort sett alltid vært forankret i organisering. Så selv om han har hatt FCK-lag som har vært underholdende var de bygget i stor grad på defensiv struktur i bunn. Ikke helt ulik en ung Mourinho. Når jeg tenker på det slik gir Solbakken mindre og mindre mening for Norge. Tror en kar med stil som KK hadde passet bedre (en annen trener jeg tror er bedre tjent med å trene på klubbnivå - som Solbakken - men slikt er vanskelig å vite uten at man kjenner disse trenerne mye bedre enn hva jeg gjør).