Dougie
Jepp. Det er veldig veldig rart. Enda rarere at Sørloth spiller høyreving når vi ikke har noen venstreving som egentlig fungerer. Så da spiller man en formasjon hvor Sørloth er ute av posisjon og man presser inn en venstreving som stort sett er svak (ikke fordi de som har spilt der nødvendigvis er dårlige spillere, men lenge siden de har fungert godt over tid på landslaget).
Haaland - Sørloth
Aursnes - Berge - Berg - Ødegaard
Blir ikke helt perfekt det heller, men gir oss to spisser som spiller på riktig sted. Og et sant helvete å skulle stå opp mot som stoppere. En sterk midtbane defensivt som gir oss litt mer beskyttelse - samt at man gir våre backer gode muligheter til å bidra offensivt (der har vi jo et par som er ganske OK fremover).
Så kan man bytte litt rundt på hvem som spiller. Ødegaard bør også få en veldig fri rolle, men han har motor nok til å komme seg i posisjon defensivt. Så da har man våre tre beste fremover i noe som er nærmere deres naturlige posisjon. Aursnes er også godt vant til å spille som «innover ving» - selv om han muligens er enda bedre som indreløper.
Strand Larsen er da også et mer naturlig bytte på topp. Så har man folk som Solbakken, Nusa etc. som kan spille ving i 4-4-2 hvis man jakter mål eller man kan gå over til 4-3-3/4-5-1 hvis man ønsker å forandre på ting.
Nusa er opplagt en liten joker på sikt med tanke på formasjon, men la oss ta det problemet når han har levert på høyt nivå over litt tid. Ikke opplagt for meg at man ikke kan spille Nusa - Aurnes - Berg/Berge - Ødegaard. Da de tre andre som spiller på midten er meget disiplinerte defensivt.
Veldig mye jeg fra sofaen tenker burde være mulig å gjøre her.
Og selv om jeg ikke liker at Strandberg er blitt den alle klager på hele tiden - så er hans tid opplagt over på landslaget. Ajer må komme seg til et nytt Celtic så jeg forstår SS´ problem, men løsningen er ikke Strandberg. Strandberg har spilt mye bra for landslaget, men lenge siden. Folk som Daland spiller fast i Belgia. Finnes andre også som har vist potensial.