Man glemmer gjerne denne mannen når man snakker om klubbens viktigste spillere, men han begynner å få imponerende statistikk:

Hugo Lloris goes into his 11th season as Tottenham Hotspur first choice keeper

The Frenchman holds the club’s record for most Premier League appearances for Spurs with 336 games and 120 clean sheets

Har to Lloris drakter, ser ikke noen god grunn til å bytte ham ut med det første. Holder seg stort sett skadefri og hvis Zlatan kan holde det gående enda bør Lloris klare å spille til han er nesten 50 😂

Haha.

Litt trist hvor lite vi har fått ut av Lloris, Kane og Son. Og ja - enig i at Lloris bør nevnes blant Kane og Son. Vi tar det nok litt for gitt hvor god keeper vi faktisk har (han hadde en liten "down" på 1-2 sesonger der, men har slått stort tilbake).

Jeg frykter litt når han begynner å svekkes om vi klarer å benke han raskt nok. Kjent problem for keepere som eldes at klubber holder fast i han for lenge - Kasper Schmeichel et eksempel for Leicester. Spesielt når man er på mange måter en legende som Lloris (og Schmeichel for Leicester).

Så får man håpe at den oppsvingen vi nå er på gjør at Lloris fortsatt klarer å skvise ut noen solide sesonger til - litt som van der Sar. Hadde vært helt nydelig hvis Lloris, Kane, Son og et par andre faktisk hadde fått oppleve å vinne noe med oss.

Husker ikke om det er etter albueskaden eller etter fyllekjøringen, men etter en av de to har han vært dønn solid og god.

2 måneder senere
2 måneder senere

Lloris er ikke perfekt, men solid.

Også interessant å se hvordan Oblak plutselig ble dårlig.

En liten sak i media på at han nekter å bruke regnbue-armbånd (kaptein) i Qatar fordi han mener det er viktigere å følge lovene i landet. Tipper vel det ikke er han, men Fransk FA som har bestemt dette.

"There's too much pressure on the players," said the Tottenham and France captain. "We are at the bottom of the chain. If you have to apply pressure first of all it had to be 10 years ago. Now it's too late.

"You have to understand that for players this opportunity happens every four years and you want every chance to succeed. The focus has to be on the field. The rest is for politicians. We are athletes. We are going to represent our countries professionally and sportingly. For the rest, it belongs to the others."

Vanskelig for meg å være uenig i noe av det. Ja. Det finnes saker man ønsker å diskuterer. Ja. Sport og utøvere kan spille en rolle i noen få tilfeller. Man kan sikkert argumentere for at Black Panters feks hadde en effekt. Men 99.9% av alt det man skal signalisere på en fotballbane fører virkelig til ingenting. Og nå får man mer og mer en utvannende effekt. Hva skal man gjøre før hver kamp nå? Knele, vise frem ei Ukraina-T-skjorte når man skårer mens man løper rundt med et regnbueflagg på armen?

For å toppe det hele. Så skal man i mangfoldets navn skjelle ut enhver som ikke blindt følger og gjør det samme som alle andre (sier ikke det er det cj gjør her akkurat - så ment som en generell kommentar).

Skal man støtte noe slikt bør det i det minste komme fra hjertet. Bohinen da han nektet å spille mot Frankrike kan jeg på sett og vis respektere. Men generelt enig med Lloris. La politikere og andre gjøre jobben sin. Og så kan man under en kamp se fotball for å se fotball.

Jeg er enig i at dette må komme fra forbundene; det er de som indirekte har ansvar for hvor VM havner, og selv om ingen av de vestlige landa stemte på Qatar, så er det der ansvaret ligger på signaler. Nå jobber jeg jo på et sted hvor det er regnbueflaggbonanza hver eneste dag, men jeg tenker egentlig temmelig likt som @Schism i at det meste av dette kun har en effekt i kort tid og at mye er fullstendig poserende.

Spørsmålet kommer jo likevel til å komme opp hvis det viser seg at det mye omtalte PL-paret skal være med til VM. Hva hvis det lekker ut hvem de er når de skal spille kamp i et land hvor homofili er forbudt? Da får det konkret effekt på fotballen som spilles, og da blir det viktigere med reaksjon.

Blir fort off topic, men helt enig i at man konkret bør støtte hvis det skulle bli en konkret sak i VM (der er jeg sikker på at Lloris ville vært blant de første til å stile opp - han virker til å være over snittet reflektert hva gjelder fotballspillere). Litt på samme måte som jeg hadde mindre problemer med at fotballen generelt hadde kampanjer mot rasisme. Noe som opplagt er noe fotballspillere opplever daglig. Det var også en mye bredere ting som gikk helt ned til den såkalte grasrota. Men allerede der byr det på «slippery slope»-problemer. Vi gikk fra rødt kort til rasisme eller hva det nå var til BLM. Jeg kan støtte det første, men ikke det andre osv.

2 måneder senere

Hugo gir seg på landslaget. Hmm, positivt eller negativt med tanke på fremtiden i Tottenham?

Skeptisk. Sier vel noe om sult og ambisjoner

Tror det sier mer om alder.

Og er vel på ingen måte sikkert at Frankrike hadde satset på han til neste mesterskap. At han ikke er så gira på å evt sitte på benken i et EM synes jeg er helt OK. Og ser ikke bortifra at dette kan forlenge hans karriere hos oss. I det minste gjøre han bedre neste sesong.

Han har vel gjort det han skal for landslaget, spilleren som har spillt flest kamper for frankrike, kaptein, levert en vm tittel. Helt fair at han lar noen andre prøve seg nå. Ingenting å si på dette.