Dougie Vicario
Porro Romero Danso VdV
Gray Palhinha (Sarr/CG)
Tel Xavi Richarlison
Solanke
For å litt skamløst quote meg selv, så tror jeg dette er veien å gå. Ikke at jeg forventer det av Tudor, men vi er nødt til å gå mer back to basics.
Jeg er ingen kategorisk motstander av formasjoner med 3 bak. Tvert i mot. Men det er et system som krever mye tid i form av riktige spillertyper, solid rolleforståelse og innarbeida spillemønstre. Kan ikke se at det fungerer for oss per nå.
4-2-3-1 (evt 4-3-3) er enklere å innprente raskt. Det er et system de fleste er vant med, og hvor spillerne raskere kan etablere gode relasjoner på banen. Tror i så måte VdV må ut på backen. Vi trenger nå en venstrebent venstreback for å få riktig pasningsvinkler, og å kunne komme rundt på kanten for å slå innlegg. VdV er på ingen måte optimal på backen, men Danso/Romero fungerer bra som stopperpar. Og VdV har farten og «klyvene» til at han kan bekle backen for oss i en periode. Dessuten gir det fleksibilitet i form av at han kan ligge som en tredje stopper i perioder også.
Gray må spille sentralt. Han har vært av de mer positive i det siste, og må spille der han er best. Han er dessuten vår beste pasningsspiller sentralt på midten. La ham spille der han er best, og han og alle rundt vil tjene på det. Hvem han spiller sammen med sentralt er litt samme. Optimalt kanskje Sarr, men kommer an på motstand.
Xavi må operere i mellomrommet, enten sentralt eller i «half space». Det er der han har vært effektiv hele karrieren. Han har mest operert sentralt i banen fra venstre, men det fungerer ikke for oss (muligens pga nivået). Derav tierrollen. Noen indreløper er han definitivt ikke, med mindre vi ønsker å ha ballen 60% av tida. Men det har vi ikke mannskap til.
Kantene er vel eneste spørsmålet, men Richarlison har tidvis fungert på venstre i karrieren. Han har hverken spesielt god fart eller teknikk, men likevel en x-faktor. En av få som kan skape ting på egenhånd i troppen vår, om det så bare er på pur vilje. Med en VdV som kommer rundt på utsida vil han få bedre arbeidsforhold. Tel på motstatt er heller ikke optimalt, men han er en av få gode avsluttere i troppen i tillegg til at han er rask. Med en Solanke som ofte tar duellene og brøyter vei, bør også han få gode arbeidsforhold til å stikke inn bak.
Så får vi se. Realiteten blir vel (som @Schism er inne på) noen fikse ideer fra Tudor og et system som ikke fungerer. Har dessverre gitt opp tanken på at han skal snu det for oss, og er redd hver kamp han leder oss er bortkasta tid. Vi må heller hente inspirsjon fra det Carrick har gjort med United, for det funker.