Er dømmingen i de situasjonene dårlig eller har vi mest uflaks? Heller mer mot det siste.
Ingen av situasjonene er helt krystallklart feil. Det nærmeste er 2-0. Og der er man i den komiske situasjonen at de fleste er enige i at det er frispark, men at når dommeren lar det gå er det ikke tydelig nok til at VAR skal ta det. Hadde man ikke hatt VAR ville den vært enklere å svelge som en merkelig vurdering fra dommeren.
Simons sitt røde er riktig slik det dømmes i dag. Alle som har spilt fotball forstår at det ikke bør være rødt, men det er en annen diskusjon. Og at van Dijk ikke fikk rødt i fjor er også en litt annen diskusjon. Føles urettferdig, men er ikke dårlig dømt.
Romero snakket ikke bare med dommeren. Han klagde ekstremt flere ganger. Jeg skal ikke si at det første gule er rett, men helt usannsynlig er det ikke. Nr 2 er litt som med Simons. Den slags er ikke lov. Man kan igjen diskutere om det bør være slik, men jeg synes det er like greit. Det har tross alt bedret ting totalt sett. At en haug med spillere dytter og «late slår» hverandre ser vi knapt lengre. Det er positivt.
Så var det andre situasjoner også som var litt rare. Men dette vil jeg si var mer uflaks enn forferdelig dømming. En dommer må ta et valg. Finnes ikke noe 60% frispark osv. enten så dømmer man frispark eller så lar man det gå.
Og vi som lag håndterte det bra foruten den latterlige fra Romero. Som fort kostet oss ett poeng. Hadde vi utlignet til 2-2 ville denne kampen gitt oss en stor boost. Nå ble det bare mer tull. Kaptein med stor K der altså.