Han klarte å spille vingback i Italia. Leste mye på Interforum før han kom til oss. Den siste tiden i Inter var han svært vel anerkjent som vingback.

Så er jeg enig i at han har vært skuffende totalt sett. Selv om det ikke er riktig dag å gjøre en god objektiv vurdering av Perisic.

Så er vår backsituasjon dessverre som alltid helt krise. Hadde håpt Perisic skulle tette et problem en kort periode, men ikke helt klart det.

Må bare krysse fingrene for at Udogie går rett inn neste år. Og at Perisic kanskje kan være en god mentor. Der har han et bra omdømme. Veldig bra omdømme faktisk.

Mener å huske at Sessegnon skulle få nyte av Perisic sin store rutine... Ser ikke ut til at det har hjulpet Sess nevneverdig... Uten at jeg skal legge skylda på Ivan for det...

Kan jo bare tenke hvor dårlig Sessegnon ellers ville vært 😂

Han har mange kvaliteter, men gjennom sesongen så langt synes jeg han ofte senker tempoet vårt unødvendig, særlig på overganger.
Mistenker at tempoet i Serie A er litt lavere enn i England, og at det passer han bedre.

I den alderen blir man noen prosenter dårligere for hvert år. Hvis man da samtidig øker nivået man skal konkurrere i vesentlig slik Perisic har gjort med overgangen til verdens raskeste og mest fysiske liga, så ender det ofte opp sånn som dette. Det funker bare ikke og motstanderne lukter blod.

2 måneder senere

Last 8 games as a left wingback

Leicester 1-4 (Perisic)
Milan 0-1 (Perisic)
West Ham 2-0 (Davies)
Chelsea 2-0 (Davies)
Sheff Utd 0-1 (Perisic)
Wolves 0-1 (Perisic)
Milan 0-0 (Perisic)
Forest 3-1 (Davies)

1 goal and 0 wins from 5 vs 3 wins and 7 goals in 3 games. 🤔

Hadde aldri trodd vi skulle komme dit igjen, men Davies er nå vårt soleklare førstevalg på venstre vingback.

Ikke bare er Perisic dårlig isolert sett, men han har også effektivt paralysert hele venstresiden denne sesongen.

Nåja, du kan ikke bare frikjenne Son og legge alt på Perisic fordi du hater Conte.

Perisic før og etter VM er som to forskjellige spillere

Knut

At han som gammel mann spilte så mye hjalp nok ikke. Men tror også det handler litt om at motstanderne har lært seg hvor dårlig han er.

Knut Ser ut som samme spilleren for meg. Sprer fortsatt usikkerhet bakover og stopper effektivt alt tempo offensivt.

Nja. Perisic har vel 9 målgivende i år. Fire i ligaen før VM. En etter. Totalt hvis jeg teller riktig 7 før VM og 2 etter.

Sikkert litt tilfeldig også. Samt at jeg antar en del har vært på dødball som nok naturlig vil variere litt (samtidig som han slår gode dødballer).

Og selv om han hadde problemer før VM defensivt også vil jeg si meg enig i at noe har skjedd. I VM var han vel en av de spillerne som brøt igjennom ledd oftes også. Kanskje til og med den med flest gjennombrudd. Husker ikke, men var en statistikk på det hvor han lå meget høyt.

Var vel en greie det der? At han kun hadde målpoeng på dødball?

Uansett helt naturlig at han hadde mer før VM, da han spilte alt og det var flere kamper.

I VM spilte han venstre kant for Kroatia i 4-3-3.

At han stort sett spilte mer offensivt for Kroatia forandrer ikke noe. Tvert imot viser det bare at han fortsatt har offensiv kraft.

Så er det skuffende at vi ikke har klart å støtte han mer defensivt. Tvert imot eksponerer vi han gjennom å spille vår defensivt dårligste ving foran han og vi har selvsagt ingen på venstre stopperplass som er like god som Romero heller.

Og det er ikke for at jeg ønsker å forsvare Perisic så mye. Han har vært dårlig, men ikke SÅ dårlig totalt sett. Og jeg tror fortsatt det er mulig å få en del mer ut av han.

1 mot 1 i forsvar er han faktisk helt krise

Hva mener du egentlig med «brøt gjennom ledd» forresten? At han tok med seg ballen og passerte motstanderens forsvarsledd?

Flere ganger enn Mbappe som også spilte i samme posisjon under VM? 😅

Nå er det ikke jeg som lager statistikken. Kan ikke gå god for hvordan den er laget, men antar de ikke er helt idioter. Antakeligvis enklere å bryte igjennom ledd når man spiller dypere.

At han er veldig dårlig en mot en defensivt er mulig å fikse. Gjennom å gi han ekstra støtte. Det har vi ikke klart og det må Conte ta mye av skylda for.

Tipper Perisic forsvinner ut sammen med Conte i sommer. Hører hjemme i Serie A på dette stadiet av karrieren.

6 dager senere
    5 måneder senere

Ange on Ivan Perisic's future:

"He’s been playing, and playing very well. I’ve followed his career for a long time, he’s an absolute professional, the way he looks after himself, and he’s had a really strong pre-season, in games and training. So he does have a future with me and the club."

[Football_LDN]