2 måneder senere

Fabrizio Romano has provided an update on Joe Rodon’s imminent switch from Tottenham Hotspur to Rennes.

Utlån med kjøpsopsjon, det høres vel sannsynlig ut.

Ikke "here we go" men virker forholdsvis klart.

Opsjon på rundt 20 mill euro sier Gold.

På høy tid at Rodon flytter på seg, men skjønner ikke poenget med opsjonen. Får han ut potensialet vi har sett i enkeltkamper og for Wales, så er den prisen en steal. Kommer til å bli solgt tilbake til PL for det dobbelte, og Rennes ler hele veien til banken.

Hvis han ikke leverer, er det ingen grunn for dem til å betale de 20 mill. Vi er tilbake til start neste sommer, og klubber kommer til å lowballe enda mer.

Hvis det først er snakk om et utlån skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare droppa opsjon. Rodon har 2 år igjen av kontrakten neste sommer, og det potensielle taket er så mye høyere enn den overgangsummen og den ligaen. Ha litt is i magen.

Dougie Synes opsjonen gir mening. Rennes betaler betaler garantert en sum for å låne ham og ville nok sett andre steder dersom de ikke fikk en opsjon med i dalen. Hva er poenget med å gjøre andre lags spillere mer salgbare og i tillegg betale for det?

Poenget er at det er vanskelig å se for seg et scenario hvor den opsjonen blir utløst hvor vi ikke taper på det. Rennes er ikke en klubb som bare kan kaste 20 mill etter noen, de gjør neppe det med mindre han gjør det så bra at de er trygge på å selge videre med profitt.

Rodon er på ganske lav lønn, og dermed ikke spesielt dyr i drift. Og det er god sjanse for at han går inn og hever Rennes ganske umiddelbart. Så det er et lån som font kunne gitt mening for dem uten opsjon også.

Jeg tror det handler om at vi var fast bestemt på å selge, og at dette var den beste dealen vi fikk. Forsåvdit bra at vi strekker oss litt for å få folk ut (siden det er helt nødvenidg), men akkurat Rodon føler jeg vi kunne tjent på å vente litt med. Tipper flere klubber hadde meldt seg på nærmere deadline day om det var snakk om et lån.

Enig med Dougie i at dette ikke høres ut som en fantastisk avtale - samtidig var det vel vi beste vi kunne få så.... ser man bort i fra de aller største klubben virker det som det er veldig lite penger rundt omkring. Når man snakker om 4+15m for Lo Celso som spilte sterkt i CL i vår sier det litt om hvor dødt markedet er.

Synd Rodon ikke er HG. Da tror jeg han kunne vært en veldig nyttig spiller for oss i sesongen som kommer.

Man må se saken fra flere sider, vi kan ikke regne med å vinne hver eneste gang. 20 mill er uansett mer enn hva vi ga for ham og han har ingen fremtid hos oss.

Vet ikke om det handler om å "vinne", men å faktisk få gode avtaler når man har muligheten.

Med Ndombele og Lo Celso vil vi ta ganske store tap (mindre på Lo Celso enn Ndombele selvsagt).

Så skal man selvsagt ikke glemme at 20m ikke er en bitteliten sum heller. Vanligvis vil det være inne blant ca. topp 50 høyeste summer betalt for spillere over en sommer.

Får ikke gode avtaler på plass når interessen er så laber. Sier jo sitt når han havner i Rennes og ikke i f.eks Everton, Southampton, Newcastle osv.

Kungreke
      Men nettopp derfor har vi lite å tape på å vente. Rodons kontrakt går ut i 2025. Kunne fint fått en god pris neste sommer og. Latt han få bevise hva han kan på lån et sted denne sesongen uten noe opsjon inne i bildet.

Ganske sikker på at flere klubber (også i PL) hadde meldt seg på nærmere vinduets stengetid under de forutsetningene.

Umulig for meg å påstå at det finnes en bedre avtale der ute, men kjennes ut som en billig opsjon. Hvis han ikke lykkes kjøper selvsagt ikke Rennes han og vi sitter igjen med en lite verdifull spiller. Lykkes han så får Rennes en billig spiller. Så litt av poenget med den slags opsjoner er at den bør være ganske høy.

Schism Umulig for meg å påstå at det finnes en bedre avtale der ute, men kjennes ut som en billig opsjon.

Umulig å vite selvsagt, og er vel derfor man har tatt avtalen. Men anser det som godt over snittet sannsynlig at Rodon på lån (uten opsjon) ville vært interessant for en god del «desperate» klubber mot slutten av vinduet - også fra PL.

Uansett, ingen voldsomt big deal, men føler Rodon er den spilleren vi kanskje kunne tillatt oss litt is i magen med. De andre (Reggie, Ndombele etc) er det bare å selge til første og beste cut price, og svelge tapet.

Min spådom er at Rodon selges fra Rennes til type Aston Villa om to år for 35-40 mill.

Dougie Men nettopp derfor har vi lite å tape på å vente. Rodons kontrakt går ut i 2025.

Er ikke enig i det. Å holde en spiller vi helt åpenbart ikke har planer om å satse på som "gissel" på denne måten kan sende en del uønskede signaler til andre unge spillere.

På samme tid tror jeg også kjøp og salg av spillere må ses i en større kontekst enn hver enkel avtale, å bygge relasjoner til lag som har spillere vi er interesserte i for framtiden kan jo være en ide. Synes ikke 20 mill for Rodon er krise, vi får lønningen hans bort fra budsjettet og helt sikkert en fee i tillegg. At vi taper litt ved et eventuelt salg synes jeg er helt okei i dette isolerte tilfellet, tror ikke nødvendigvis Rodon selv er spesielt interessert i en permanent overgang til Fransk liga heller.

en måned senere
          5 måneder senere

Er Rodon helt uaktuell for Spurs i fremtiden? Ingen trenere har satset på han eller gitt han sjansen virker det som. Er han virkelig dårlig eller burde han fått en skikkelig mulighet i Spurs? Kan han være verre en Dier og Sánchez?

• Cuti svarte på dette.

Tror ikke han har noen fremtid dessverre. Virker som om britiske spillere generelt ikke er sultne nok.

Erlendl Har sett et par kamper av Rennes, og det er vanskelig å se at Rodon har noen fremtid for oss. Vil overraske meg stort om han ikke selges til sommeren.

Eller selge har vi vel sluttet med. Lånes ut til kontrakten går ut er vel nye stilen 🤣

Er vel ingen klubber utenom engelske som har penger lenger...

Rodon, telles han som homegrown forresten?