Daniel Levy og ENIC
Så det akkurat. De later til å mene at det er alvor denne gangen
- Redigert
Dette må vel da også kanskje bety at en naming rights deal ikke er nært forestående
(Kan det være at ENIC øyner en exit, og vil beholde naming rights-dealen som en ekstra gulrot til en potensiell ny eier??)
- Redigert
Forøvrig nydelig hvis noen kan idiotforklare dette til en stakkar som så sånn her ut da han prøvde å sette seg litt inn i ting:
- Redigert
Er ingen ekspert selv; men i bunn og grunn tror jeg ikke det er "vanskeligere" enn følgende: majoritetseierne skyter inn friske penger i klubben i form av et rentefritt, konvertibelt lån på opp til £150M som kan trekkes ned i "porsjoner" frem til årsskiftet.
Lånet er konvertibelt i den forstand at det kan omgjøres til aksjer i klubben. Om hele beløpet omgjøres til aksjer vil ENIC's eierandel i klubben øke med ca 1 prosentpoeng.
På toppen av dette utstedes warrants knyttet til de konvertible aksjene(?). De gir rett til å kjøpe eller selge aksjer til en gitt pris før en viss dato. Litt usikker på hensikten med disse... om ikke det rett og slett er disse som bestemmer hvor mange aksjer det konvertible lånet kan omgjøres til da.
Ja. Jeg kan ikke de tekniske rent finansielt, men penger tilgjengelig.
Hva de pengene brukes til synes jeg er verre å si. Kan jo i teorien bare betale ned lån - eller bruke alt på lønna til Dybala.
Jeg klarer ikke å se annet en positivt på denne annonseringen og at det nå på alvor satses!
NTB
Tottenham har fått en enorm «boost» inn i sommerens overgangsvindu. Tirsdag bekrefter nemlig klubben at hovedaksjonær ENIC Sports spytter hele 1,8 milliarder kroner inn i klubben. Pengene skal gå uavkortet til investeringer på og av banen, står det i pressemeldingen fra London-klubben
The Athletic hevder å vite at Antonio Conte skal ha fått beskjed om at han nå vil få full støtte på overgangsmarkedet i sommer, om han velger å bli hos hvittrøyene. Dette skal blant annet inkludere garanti om at også etablerte toppspillere er aktuelt å hente til klubben, som fram til nå gjerne har måttet handle spillere fra én hylle under flere av rivalene.
- Redigert
Litt merkelig timing gå ut med dette nå når jeg tenker meg om. Det kan da umulig hjelpe oss i forhandlinger at motparten vet at klubben har en ekstra £150 mill å bruke. Hvorfor ikke vente til vinduet er over med å annonsere noe slikt?!
Det kan man si. Så mener jeg det er litt overdrevet hvor viktig det er i forhandlinger - så lenge man ikke er desperat etter å kjøpe en spesifikk spiller. Hvorfor skulle noen si nei til 30m fra oss hvis det høyeste budet fra andre er 29?
Antar det er gjort for å sende et signal til alle toppspillere både i og utenfor klubben at her er det attraktivt å være. Noe som er et poeng spesielt når man skal kjøpe spillere som koster 50m+ og har mye å velge i.
Ingen klassisk Levy-taktikk ihvertfall
Sant. Selv om det er litt urettferdig også. Levy mente det var riktig å prioritere infrastruktur først. Nå som det er «ferdig» er det mer naturlig å bli mer aggressive på andre områder.
Jeg tviler ikke på at Levy vil bruke de pengene vi tjener. Og muligens litt mer nå.
- Redigert
Levy gir nok ikke bort millioner gratis i forhandlinger uansett, det bør være kjent for de fleste, men annonseringen gir et sterkt og tydelig signal til spillere som allerede er i klubben (Kane), spillere utenfor Spurs og ikke minst oss supportere at nå skal det satses seriøst, økt medieinteresse for klubben er sikkert også en positiv spin-off.
- Redigert
Gold hevder at ENIC har tatt opp lån for å skyte inn de £150 M og dermed ikke tatt av egen kapital. Merk at det er ENIC som er ansvarlig for dette lånet, dvs klubben har ikke noe med denne tilbakebetalingen å gjøre.
Knut jeg tenker at det kan være taktisk lurt slikt markedet er nå. Det er i veldig stor grad kjøpers marked nå i sommer, de fleste klubber i Europa sliter faktisk økonomisk med etterdønninger etter nedstengning osv. Det at de vet at vi har ferske penger til å betale med her og nå kan resultere i at avtalene vi får på plass har en større andel av penger her og nå og mindre nedbetaling og derav lavere totalpris.
Flytter ENIC-diskusjonen hit og noterer ned noe statistikk:
I Tottenhams Premier League-historie før ENIC tok over (92/93 t.o.m 00/01)
Gjennomstitlig tabellposisjon: 10,5
Trofeer: 1 (Lg.cup)
Gjennomsnitlig løninngsbudsjett: 5 (4. frem til 97, 5. i 97, 6te frem til 00/01)
I Tottenhams 21sesonger med ENIC:
Gjennomsnitlig tabellposisjon: 6
Trofeer: 1 (Lg.Cup)
Gjennomsnitlig lønningsbudsjett: 6,5 (7. frem til 2005, 6 frem til 2019)
Gapet mellom oss og laget på 5. er omtrent like stort som fra oss ned til 20. plass.
Fotballklubbers suksess måles i trofeer, ikke i hvor lave lønnsbudsjett man har. Er helt enig i at Levy driver klubben på en god økonomisk måte, det gjør han for å tjene penger til eierne av klubben. Han er jo også inne på eiersiden og der føler jeg problemet ligger, fokuset er penger, ikke sportslig suksess. Ønsker eiere som faktisk investerer skikkelig i laget og lar de som har kompetansen til å hente inn spillere og trene laget få lov til å gjøre nettopp det.
At det eneste som teller for suksess er trofeer er en tullete måte å se fotball på. Trudde det bare var klysete 14-åringer som mente det.
Det er hovedsaklig 3 måter å drive klubb på:
- Øse inn penger fra eier til klubb (hovedsaklig oligarker og olje-nasjoner)
- Invistere penger i klubb, men holde de løpende kostnadene i balanse med hva klubben tjener (Her ligger vi)
- Gi klubben gjeld og eier tar ut me verdi (i PL er det vel kun Glazers som gjør dette)
Rimelig sterk korrelasjon mellom inntekt og resultater. Før ENIC hadde vi ingen av delene. Nå har vi inntektene. Da kommer resultatene, men ingen garanti for at det skjer hvert år. Bare å se på United og Arsenal. To av de rikeste og knapt nok oppnådd noe på evigheter.
Så har man eventyrhistorier som Bodø og Leicester, men i snitt vinner klubber med penger.
Og at ENIC «bare» bryr seg om det ene er rett og slett feil. De tar ikke ut penger av klubben. Selvsagt burde de ha gjort det hvis de bare hadde brydd seg om penger.