Faktisk ganske lærerikt når man går igjennom kampene i ettertid (høydepunktene - jeg har ikke tid til å se hele kampene i reprise lengre - det var studenttiden). De kampene jeg har gjort så langt og det ble forsterket med Liverpool så skuffer 1) Bissouma (prøver virkelig ikke å gå etter han, men han dukker alltid opp 2) Dragusin (dårligere enn jeg trodde) 3) Sarr (mangler noe helt fundamentalt defensivt) 4) Maddison (enda dårligere bein enn jeg trodde).
Positive er 1) Kulusevski er kanskje enda smartere i bevegelsene enn jeg trodde 2) Porro er på ingen måte så svak defensivt som hans rykte 3) Spence er enda bedre enn jeg trodde - spesielt defensivt.
1-0 er helt helt utilgivelig så tidlig i en kamp som dette. Arnold har muligens den nest beste innleggsfoten i PLs historie (bak Beckham). Han har slått innlegg fra den posisjonen i snart 10 år. Det er punkt 1 i taktikkpraten før kampen - man lar ikke Arnold upresset slå innlegg.
Son har falt ned fordi Maddison ikke er på plass. En OK tanke, men som vi skal se på 2-0 også noen ganger kan man “jobbe for hardt” som ving hvis man tror det betyr å falle dypt. Uansett - selv om Son er dyp kan han nå ut til Arnold som vi vil se. Legg også merke til Sarr og Diaz som til slutt skårer.
Vi står egentlig fint her. Alle har “sin” og Son ser ut til å være på vei i OK fart mot Arnold.
Så skjer det mye rart. Son bare lar Arnold slå. Sarr gir fullstendig slipp på Diaz. Dragusin og Gray står greit mot sine, men Dragusin får ikke med seg at Diaz kommer fra en litt dypere posisjon. En svakhet Dragusin har, men her må virkelig Sarr følge Diaz. Og i lufta skal Sarr knuse Diaz i en slik duell. Fryktelig av Son og Sarr. Det går rett og slett ikke tidlig i en kamp at Son ikke stormer ut. Og Sarr som i tidligere kamper lar bare folk løpe igjennom uten at man ser at han enten blir tatt over av en stopper eller følger mannen selv. I kontrast til f.eks. Bergvall som virker mer våken (alle midtbanespillere gjør feil i slike situasjoner i blant, men Sarr gjør de hele tiden - ser det senere også).
2-0 er ikke like hårreisende, men litt samme problemet som 1-0. Og samme problemet som mot United. Vi faller alt for mye sammen defensivt som gjør at vi blir for trege til å støte opp. Her tror Kulusevski at han gjør en god jobb som hjelper til, men han frigir bare Robertson. Liverpool har slått den type innlegg med sine backer i en mannsalder nå - det må man virkelig forstå før en slik kamp. Dårlig løst av spillerne, men også opplagt dårlig coaching når dette skjer to ganger så tidlig. Gray står greit mot sin mann, men han er ingen Terry i lufta.
Her ser man problemet med Kulusevski sin posisjonering. Og hva Solanke og Maddison gjør her aner jeg ikke. Begge helt feilplasserte for et eventuelt neste moment. Solanke jobber rett og slett for mye som gjør at han noen ganger blir for dyp og Maddison er bare et evig kaos defensivt.
Spence gjør en god jobb for å prøve og hjelpe Gray. Gray gjør også alt han kan i den duellen slik at Szo ikke vinner den rent. Bra jobbet egentlig. Bissouma som vanlig gjør ingenting. Hvorfor ikke faktisk markere Mac Allister? Son, Solanke og Maddison alle feilplasserte. De får ikke gjort noe med målet, men bare et eksempel på dårlig coaching.
Dette er et mer nyansert mål hvor ingen gjør store tabber, men Kulusevski og Bissouma er svake og vi er som sagt et kaos som lag. Det siste går selvsagt på Ange uansett hvor mye man ønsker å forsvare han.
2-1 er ikke så mye å si på. Feil av Mac Allister som først Kulusevski utnytter gjennom å halvveis vinne ballen før Maddison avslutter veldig solid. Det er “problemet” med Maddison. Som Johnson gjør han gode ting hva gjelder å skåre mål, men i denne kampen betaler vi en alt for høy pris for å ha Maddison på banen uavhengig av om han skårer ett. Maddison kan ikke spille som nr. 8 mot et så atletisk lag som Liverpool.
3-1 er håpløst. En giftig miks av Bissouma, Dragusin og en trener som ikke klarer å drille inn selv det mest grunnleggende defensivt. Det starter med nesten ei klarering fra Arnold.
Gray og Porro har menn - Porro har deres spiss og må slippe sin mann ytterst. Dragusin kan ikke gå i den duellen, men fordi Bissouma alltid er på feil plass blir han satt i en posisjon som er litt vanskelig. Vinner han den hodeduellen så kan faktisk vi skape noe - taper han den - blir det som vi ser problemer. Dragusins posisjon i utgangspunktet er ikke nødvendigvis så feil. Han må “sikre” Porro og Gray her.
Dragusin taper duellen. Hva skjer så? Porro og Gray gjør så godt de kan. Dragusin stormer bakover så raskt han kan, men det går ikke veldig fort. Bissouma? Gjør ingenting. Tvilsomt at han klarer å følge Szbo uansett som er en av de raskeste spillerne i ligaen, men betyr det at man ikke skal prøve? At Ange starter denne spilleren i kamp etter kamp er altså så sinnsykt. Jeg tror ærlig talt ikke at han ser kampene våre i reprise. Det er vel for “moderne”.
4-1 er egentlig vi som kan skape noe. Kulusevski må selvsagt spille til Porro her, men jeg klarer virkelig ikke å bli så veldig sint på at vår beste spiller prøver seg med ei dribling langt inne på Pools banehalvdel. Det er ikke et problem. Se også hvor langt oppe Spence står. Så den uendelige sytingen her inne på at backene ikke er på plass defensivt. Vel - Ange BEORDRER de til å stå så høyt når vi har ballen. Vi vil selvsagt miste den i blant og da kan de faktisk ikke alltid rekke tilbake. Enda mindre når Ange aldri roterer backene sine (kanskje han gjør det fremover nå som han endelig kanskje har skjønt at spence er god).
Vi mister ballen. Se Porro, Spence og Solanke. Stormer tilbake. Maddison orker selvsagt ikke. Ange Masterclass.
Fantastisk kontradekning fra Sarr og Bissouma. Liverpool kommer med 4 mann på venstre - våre menn følger ikke med.
Sarr er veldig svak her, men han løper enn så lenge hjem i det minste. Det samme med Spence, Porro og Solanke. Maddison streamer dart på mobilen og Bissouma loffer.
Spence har gjort en fabelaktig jobb og er nå på plass. Porro rekker det ikke helt, men prøver. Vi har ikke kontroll her, men ikke nødvendigvis ei krise. Så gjør Sarr som ved 1-0. Gir fullstendig f i å følge mann.
Hva er poenget med Sarr? Og hvordan er det mulig å gjøre den samme feilen så ofte?
Det blir klabb og babb i feltet. Hvor er vår DM? Dette er ikke først og fremst Bissouma sin feil, men skal han ikke være på 5m for å se om han kan få en fot inn? Sarr får stryk x2 på denne.
5-1 er dårlig, men litt mer forståelig. Vi står høyt og i praksis mann mot mann defensivt. Det er vanskelig.
Litt merkelig pasning som blir genial. Gray kan løse denne bedre, men virkelig ikke enkelt.
2-5 er veldig bra fra Kulusevski og Solanke. To smarte spillere, men Liverpool har skrudd av.
Morsomt at Liverpool blir å se vel mye på ball her. Van Dijk har Solanke, men han andre bommer. Kulusevski går på et perfekt løp og Solanke litt flaks med pasningen. Nydelig avslutning.
3-5 er også veldig bra - først og fremst fordi vi har mye folk fremme. Bergvall sitt innlegg er ikke spesielt bra, men Johnson vinner faktisk en hodeduell bra. Solanke avslutter pent. Se også igjen hvor høyt Porro blir bedt om å stå. Dette er ikke tilfeldig.
6-3 er igjen kaotisk. Jeg husker ikke hvorfor Bergvall falt så dypt, men vi har mann mot mann bakerst og 3 mot 1 på ballfører. Ikke krise, men litt dårlig struktur.
Ballen flyttes over og Gray må ut av posisjon. Ingen krise det heller, men da må Dragusin eller Bissouma være våkne.
Dragusin prøver på en absurd offside her.
Målet blir skåret og Dragusin og Bissouma gjør hva? Hovedsakelig Dragusin som er problemet.
Analysen er ikke en analyse av hele kampen. Og man kan selvsagt diskutere flere av disse punktene (sier ikke at min versjon er 100% fasit), men Sarr viser igjen store svakheter defensivt. Maddison er en komedie uten ball. Vår struktur er generelt fryktelig, Bissouma burde aldri spille for oss igjen og Dragusin gjør for mye rart. Hadde han vært en kar med andre kvaliteter som fart og pasningsfot hadde jeg kunne forstått det. Men her har vi kjøpt en spiller som ikke passer Ange og som tar alt for mange dårlige valg ellers også.