Vanderson de Oliveira Campos
Har en god følelse om han her, men det hadde jeg om Djed Spence også....
Virker som en som kan utfordre Porro.
Nekter å tro at vi skal ha høyrebacker til en verdi av nesten €100m i klubben.
Til den prisen bør han iallefall kunne bekle både høyre og venstre. Da gir det mer mening.
- Redigert
Nei altså, man vil jo alltid foretrekke en side, men er en del gode backer som er helt komfortable med begge sider. Cancelo kanskje det fremste eksemplet.
I og med at vi mangler naturlig backup på venstre også er det nærliggende å tenke at vi ikke har råd til å kjøpe to fullgode andrevalg. Da er det lurt med alternativer som er litt allsidige.
Veldig veldig vanskelig å spille på begge sider på høyeste nivå. Spesielt offensivt. Man blir vant til noe veldig spesifikt fra en side. Å gjøre det «speilvendt» på høyeste PL-nivå vil jeg si er tilnærmet umulig.
Enda verre når man i utgangspunktet vil være andrevalg på begge sider.
Null tro på denne til en slik pris.
Ser ikke helt hvorfor han skulle ønske komme heller. Porro og Udogie er ikke umulig å danke ut slik sesongen ble, men hvis de finner tilbake til høstformen er det nesten det. Og jeg forventer at begge blir bedre neste sesong. Begge virker til å ha riktig mentalitet og innstilling.
Schism
Mange spillere på øverste nivå som er anvendelige og kan levere i flere posisjoner - så også på begge sidene av banen.
Cancelo spilte omtrent like mye på begge sider i City (og i Barcelona for den saks skyld). Joe Gomez har spilt over hele forsvaret denne sesongen, Tomiyasu på begge backene i Arsenal, Livramento i Newcastle osv.
Sier ikke at det er helt optimalt, men tar heller en veldig god spiller som kan utfordre på begge backene enn to halvgode på hver sin back. Spesielt siden vi har VdV som har vist at han kan steppe inn på venstre (om enn i en mer begrensa rolle enn Udogie).
Og to av de du nevner er først og fremst gode defensive. Som jeg påpeker. Cancelo hadde en periode hvor han var god på begge sider, men tror du skal lete særs lenge for å finne noen andre.
Nå er ikke Son back, men offensivt belyser det noe av problematikken ved å bytte side. Verdensklasse som venstreving (var i alle fall). Mye svakere på høyre. Å kjøpe en spiller for store summer for at han egentlig skal være backup på to sider gir ingen mening for meg. Og man kan sannsynligvis finne en ganske mye dårligere venstreback som fortsatt er bedre på den siden.
Det er en generell kommentar. Hvis man mener at Vanderson er «Cancelo» så greit nok. Det vet jeg ingenting om.
- Redigert
Liten sample på Son på høyre da. Kan knapt huske at han har spilt der. Og han har vel aldri vært noen allsidig type, tvert i mot synes jeg han fungerer klart best i en rolle hvor han får brukt sin enorme spisskompetanse.
Johnson har jo feks fungert like greit på begge sider. Egentlig hatt noen av sine beste kamper på venstre. Så er ikke poenget å kjøpe en backup, men en som kan utfordre i flere posisjoner. Om det er Vanderson aner jeg ikke. Men at det finnes gode anvendelige spillere der ute også på backplass tviler jeg ikke på.
Her mener jeg City er et forbilde hva gjelder å bygge tropp (uten sammenlikning økonomisk, men likevel). Prioriterer 18-19 kvalitetsspillere hvorav flere er alllsidige, fremfor dobbel dekning i hver posisjon hvorav flere naturlig er så som så i kvalitet. For meg er det bare oppsider. Åpner for mer rotasjon, som igjen forebygger skader, færre misfornøyde spillere, og ikke minst flere åpne plasser for unggutta.
Du klarer fortsatt ikke komme opp med gode eksempler på backer som skal fungere offensivt på begge sider - foruten Cancelo i en liten periode. Finnes sikkert flere, men er ikke spesielt kontroversielt å si at det er ekstremt sjeldent. Som betyr at man må være realistisk i forhold til hva man kan forvente fra feks Vanderson.
Må gjerne ha allsidige spillere. Må gjerne kjøpe en back som kan dekke på begge sider også, men ikke til 40m.
Og man må også gjerne kjøpe noen som kan utfordre Porro, men ikke til 40m når man sårt trenger en ny angriper og også helst en ny sentral midtbanespiller. Ville vært særs merkelig prioritering av penger.
- Redigert
Enig i at de to posisjonene er førstepri, men med Emerson ut må vi ha inn noen på backen og. For all del må ikke være en som kan bekle begge sider (vi har VdV, så er ikke krise på venstre), men mener absolutt at £40 mill kan forsvares i den posisjonen. Og da er det selvfølgelig en fordel at den spilleren kan steppe inn flere steder - betyr ikke at han må være like god på høyre og venstre.
Mener målet generelt bør være å kun hente inn spillere som potensielt forsterker førstelleveren i sommer. Liker Porro og Udogie, men de er knapt Cafu og Carlos - de blir begge veid for lett på sine respektive landslag mot spillere som ikke akkurat er verdensklasse. Så bør være fullt mulig å hente en spiller som er konkurransedyktig mot de to.
Kan selvfølgelig treffe på en på hver side til £15-20m også, men da er sjansen stor for at vi får inn noen av betrakelig dårligere kvalitet, som i realiteten ikke kan utfordre Porro og Udogie. Resultatet av det blir at vi aldri får rotert, som igjen vil føre til slitasje og potensielle skader på de to.
Det ideelle vinduet for meg er 3 spillere inn hvorav 1 i hvert ledd (back, dm, spiss/kant) á £40-50m hver (mm vi finner noe gull til en bedre pris selvsagt). Bør ikke være et urealistisk budsjett hvis ryktene om at vi har penger stemmer og vi får solgt unna en god del. Men vi ryktes jo kun til svindyre stoppere, så hva vet jeg.
VDV er også veid for "lett". Hvis man skal bruke det som et argument for noe. Og at Porro ikke er ansett som Spanias nest beste høyreback (bak en eksepsjonelt god en) er rimelig spesielt. Det kan knapt være et argument for å hente noen. Enda mindre en høyreback som faktisk enn så lenge har vært bak Emerson i rekkene for Brasil - hvis landslaget skal bety noe som helst.
Hva gjelder Udogie spilte han den siste kvalifiseringenskampen mot England før han ble skadet - og så skadet igjen. Om han hadde startet eller vært bak Dimarco vet jeg ikke, men ikke akkurat noen skam hvis han hadde vært andrevalg der (sannsynligvis hadde han det).
Blir alt for firkantet å si at man da ikke kan få rotert etc. Dragusin var ikke i nærheten av 40m og han kan ikke roteres?
Ikke at det betyr at man ikke kan finne den midtbanespilleren vi trenger for en billig penge osv. Så det vil komme an på helheten og om man sitter igjen med penger når de to viktigste posisjonene er fylt opp. Men hvis man må bruke 40m på en back er det slik sett logisk at man forvente å bruke enda mer for å forsterke i to posisjoner som normalt sett er dyrere.
- Redigert
Synes absolutt det kan brukes som et argument når poenget er at det er fullt mulig for en god spiller å konkurrere mot Porro og Udogie. Tviler på at Vanderson (som i dette tilfelle bare er et litt løst eksempel) tenker at i Tottenham er han sjanseløs på å spille seg inn. På samme måte som Dragusin åpenbart ikke tenkte det.
Jeg skriver ikke at man da ikke får rotert. Jeg skriver tvert i mot at man kan treffe gull også til en billigere penge. Men om man mener Vanderson er riktig spiller og han koster £40m, så tenker jeg at sjansen for å treffe der er større enn å hente tredje-fjerdevalget for å spare penger. Selv om det ikke er gitt at Vanderson blir bedre osv, men bommer man og henter en som ikke er god nok, sier det seg selv at det blir mange minutter for gutta foran i køen.
Poenget mitt koker ned til; kjøp heller 3 spillere hvor man tenker at «han kan utfordre om en plass i førsteelleveren» enn 4-5-6 hvor man tenker om brorparten at «han er en decent backup. Vi har ingen spillere i dagens ellever (unntat kanskje Son og Romero) det er umulig å danke ut.
Man kan aldri vite hvem "riktig spiller" er. Salah Klopps fjerdevalg osv. Selv om jeg selvsagt er enig i at man kan strekke seg litt lengre hvis man virkelig liker noen.
Alltid ei utfordring når man har klare førstevalg i å finne "backup". Ikke tilfeldig at omtrent ikke noe lag med en klar toppskårer ikke klarer å finne en god utfordrer osv. Ikke at jeg mener det er gitt at Udogie og Porro bare spiller og spiller - ting forandrer seg, men det mest sannsynlige er at de blir enda bedre neste sesong og da skal man være utrolig god for å spille de ut. Så skal selvsagt våre nest beste backer spille en del også, men han bør helst ikke koste 40m. Og man kan ikke etter mitt syn forvente at vedkommende er god på begge sider. HVIS Vanderson er "Cancelo" og like god på begge sider. Hvor han blir klar nr. 2 og en utfordrer på begge sider - så fint. Da er 40m greit. Høres bare usannsynlig ut for meg på generell basis. Kjenner ikke han.
Vanderson er en høyreback som også kan spille høyreving.
Vet ingenting om Vanderson men om han er bedre enn eller i det minste kan gi Porro en real kamp om plassen, er det helt greit for meg. Ren backup kan vi like gjerne hente fra akademiet