Sommervinduet 2024
Selge spillere kan vi iallefall bare glemme
Joda. Isolert sett kanskje verdt den summen. Men ett år igjen av kontrakten, blir 29 i sommer og er åpenbart at vi ønsker/trenger å selge. Lykke til med å få halvparten.
Jeg er ferdig med Højbjerg som Spursspiller, men er prisen så gal? Årets spiller i Danmark 2022. Turneringens lag i EM2020. En stil som gjør at han bør ha mange år igjen. Kan ikke huske at han er mye skadet.
Veldig mange spillere som selges rundt den prisen.
Kontrakt er ikke så viktig lengre virker det som.
Vet ikke hva han vil kreve i lønn, men skulle jeg gjette er han fleksibel der hvis riktig klubb kommer.
Tror ikke akkurat det blir en stor budrunde, men for et lag som spiller litt annerledes enn oss tror jeg Højbjerg kan bli veldig solid.
Så helt greit startpunkt. Så tviler jeg på at vi sier nei til 20.
- Redigert
Er ikke kontrakt så viktig lenger? Om ett år går Højbjerg gratis. Alle klubbene som er interessert vet det. Jo lenger det drøyer mot slutten av vinduet, jo mer «desperate» blir vi for å få noe som helst igjen for ham.
Interessentene virker dessuten stort sett å komme fra Italia og Spania; ikke akkurat ligaer med økonomi som tilsier at man kan bruke store summer på null videresalgspotensiale. Kan heller ikke helt se hva utmerkelser fra 2020 og 2022 skal ha å si for verdien hans i 2024.
Kan ikke skjønne annet enn at dette blir
1) En cut price deal helt på tampen av vinduet
2) Et lån ut kontraktstida for å spare lønna
3) Han blir værende som stallfyll og kan styre sin egen skjebne og få en enda mer lukrativ avtale neste sommer.
Håper jeg tar feil.
Når Bosman kom var folk mye mer stressa med kontrakter. Ser ikke helt at det alltid gir veldig store rabatter lengre. Selv om det er vanskelig å kvantifisere.
Mange har «alltid» rimelig usaklig ment at Højbjerg er dårligere enn han er blant Spursfans. Aldri fått noe særlig anerkjennelse her.
Tror ikke så mange bedre midtbanespillere vil bytte arbeidsgiver i sommer til under 25m.
Så er det nok litt tilfeldig om man treffer på en kjøpende klubb som vil ha han nok eller ikke. Tror heller ikke det ligger mange langflate for 25.
Vi ble jo tvunget til å selge Kane for en rimelig rabattert pris pga kontraktslengden. Det gir oss jo opplagt dårligere forhandlingskort.
Så skal ikke jeg påstå å være noen ekspert på forhandlinger og pris. Men jeg registrerer at typiske "modusklubber" (Juve, Napoli, Atletico) knapt bruker særlige summer på spillere over 27 etter covid. Faktisk er Griezmann til Atleti eneste unntaket, og han er.. vel, Griezmann. Så er det vel også en kjensgjerning at vi svært sjelden har lyktes med denne typen salg de siste åra.
Var Kane rimelig rabattert pga kontrakten? Vet ikke helt om jeg deler den. Av alle dyre som gikk i fjor var det ingen i nærheten av Kane i det alderssegmentet som gikk for slike summer hvis man ser bort fra Saudi.
Forskjellen her er vel at Højbjerg ikke er en dårlig spiller. Kunne kanskje sagt det samme om Dier, men usikker på hvor gira vi faktisk var på å selge han merkelig nok.
Det jeg skal være enig i hva gjelder kontrakt er at Højbjerg sitter med mye forhandlingsmakt når der kommer til hvor han ønsker å dra. Så hvis Southampton byr 30m er det ikke sikkert Højbjerg er villig og da heller venter på at AM eller Juventus byr 17.
Vi får vel se. Højbjerg er som å selge en litt spesiell eiendom som er vanskelig å prissette. Skulle to ganske store klubber «plutselig» fatte interesse på samme tid så… vil overraske meg stort om ikke ganske mange i Europa liker han. Litt på samme måte som med Kulusevski.
Kane blir selvfølgelig litt spesiell, men vi hadde selvfølgelig ikke solgt ham for 90 millioner om han ikke hadde ett år igjen av kontrakten. Vi var jo egentlig ikke interessert å vurdere bud en gang.
Kan være enig i de andre premissene, men at kontraktstid er relevant synes jeg er ganske innlysende. Med mindre vi er heldige og får en budrunde, vet alle som er interessert at tida er et ekstra forhandlingskort for dem.
Så må vi som sagt heller ikke glemme alder. Højbjerg er god, men har null videresalgspotensiale. Som nevnt brukes det knapt penger på spillere i den alderen (med unntak av Saudi og folk som Kane og Griezmann).
Vi fikk "lite" for Kane rett og slett fordi det kun var et veldig lite knippe klubber han i det hele tatt ville vurdere. De fleste av disse klubbene hadde allerede spillere i den posisjonen. City hadde kjøpt Haaland, mulig den eneste klubben i england han ville vurdert rett og slett pga alt rivaleriet og det at klubber som f.eks. united ikke ville være et steg opp.
Morsom diskusjon, men veldig usikker på om Kane er noe godt eksempel. Tror ikke vi hadde fått mer penger om han hadde hatt fem år igjen. Kane sa vel også at han ikke ville ta en Mbappe. Mer et spørsmål om å finne en fin sum for en legende på slutten av karrieren. Blir vel aldri enige.
Vanskelig å sammenligne Kane på pris rett og slett fordi det er så få spillere i den klassen som selges på et slikt tidspunkt av karrieren. Men tviler på at man vil se mange på ganske lenge som selges til slike summer i den alderen.
Sant, men vi hadde ikke vurdert å selge Kane hvis det ikke var for kontraktstida. Så blir det et lite sidespor siden vi faktisk ønsker å kvitte oss med Højbjerg.
Tror uansett vi skal få slite med å få noe særlig mer enn 10-15 mill for Pierre - gitt alder og kontraktstid. Kan alltids håpe Saudi kommer på banen.
Højbjerg er vel egwntlig en 35 millioners spiller, kanskje til og med 50 om han er et år yngre. Men ingen klubber som er i stand til å betale det er interessert i ham eller en slik spillertype i det hele tatt. Hadde forøvrig ikke blitt overrasket om Fenerbahce kom på banen. Han er vel teknisk sett en Mourinho spiller og passer bra til det Mourinho liker å gjøre.
Hvis Kane hadde et ønske om å dra hadde han fått dra uansett er min påstand.