Knut Er vel litt som våre lover, funker veldig bra mot de som ikke bryter dem.

• Knut svarte på dette.

Kungreke Mitt inntrykk (ref Super League og andre krumspring) er at Barca og Real er villige til å strekke seg langt for å kunne kjøpe og lønne spillere på øverste hylle slik som de tradisjonelt har vært vant til. Hadde de hatt "relativt enkle" muligheter til å sno seg unna FFP hadde de nok benyttet dem er min påstand.

Problemet i PL samt i Paris er at regulerende myndigheter ikke har vært slagkraftige nok. Kanskje ikke ønsket er sterkt nok ift å stoppe det?

Veldig overraskende at det er Barcelona som får smekken. La Liga har jo i årevis vært notoriske på å "forsvare" Barcelona og RM (mitt inntrykk er mye fordi de mener det er "urettferdig" at PL er blitt så populært).

Så tror jeg FFP i det stille fungerer bedre enn man tror nå. Newcastle handlet for €110m (net). Tror det hadde vært mye mye høyere uten FFP.

Lovende for oss. Håper virkelig ikke vi ødelegger det med noe salg til Midtøsten.

Også spennende å se hva som skjer med Naming Rights de neste ukene. Videre samarbeid med NFL bekreftet - rykter om at noe igjen skjer med NR. Plutselig kan det sitte noe der som gir oss enda et løft finansielt. Skulle Ange klare mirakelet å nå CL så....

Newcastle solgte vel Saint-Maximin til Saudi for 30M. Høres jo ikke ut som en pris som er helt over-oppblåst, men vanskelig å vite hva de hadde fått i det øvrige markedet for ham.

Knut

Enig. Vet ikke hva som skjedde med han. Newcastles beste spiller en periode før han forsvant.

Den spilleren han var for 30m hadde passet ypperlig for oss.

Det spennende fremover ang Newcastle er i hvilken grad de evt fortsetter å selge spillere til Saudi, og om man evt ser tendenser til at prisene pushes i overkant opp. Litt lettere å balansere FFP når du sitter på begge sider av bordet i kjøps-/salgsforhandlinger...

Så langt har de, som du sier, holdt seg veldig på matta.

Schism Er det egentlig det? Hvis de smekke noen tipper jeg myndighetene i Spania helst smekker Barcelona fremfor Real Madrid.

Kungreke

Komplekst. Madrid må alltid balansere - hvis ikke får man uavhengighetskamp igjen.

Samtidig må Real ha en "ekte" konkurrent. Hvis ikke blir bare La Liga Ligue 1.

Men opplagt at Madrid ("staten") ønsker at Real skal være hakket bedre enn Barcelona.

Interessant:

Ifølge den franske avisen L'Equipe gransker Det europeiske fotballforbundet (Uefa) Qatar-overgangene til Julian Draxler, Marco Verratti og Abdou Diallo.

Dersom det viser seg at koblingen mellom kjøpende og selgende klubb er for tett, inkluderes ikke pengene i regnestykket til Financial Fair Play (FFP).

https://www.nettavisen.no/sport/fransk-storavis-tre-psg-salg-til-qatar-granskes-av-uefa/s/5-95-1338482

7 måneder senere
          5 dager senere

Jeg antar dette omfatter driftsutgifter, inkl lønninger pluss avskrivninger knyttet spillerkjøp - men ikke infrastrukturinvesteringer.

En klubb kan vel da komme i en slik posisjon at den tjener for mye penger ift hva den lovlig kan bruke og eierne blir "tvunget" til å ta utbytte.

Knut eierne blir "tvunget" til å ta utbytte.

Huff, ja da tenker jeg Daniel McDuck blir lei seg.

Eller tar jeg feil; gjelder dette bare lønn?

Maple Leafs var vel fast 50% avkastning eller noe slikt.

Ikke opplagt at slike regler vil være et gode. Får se hvordan de blir seende ut. At Levy har planer for hvordan de kan «utnyttes» tviler jeg ikke på.

For vår del tror jeg dette er fordelaktig siden vi er litt gniene. Bare å håpe klubber som Luton og lignende jevnlig rylkker opp så er fordelen til lag som City og Cheatski en saga blott.

Denne episoden er fin for å forstå litt mer av økonomien og reglene: