Jeg er alltid veldig forsiktig med å «hype» unge spillere. Bostock, Parrott, Edwards osv. Så fryktelig fryktelig mange som skal være den neste et eller annet og som faktisk knapt blir noe som helst.
Finnes også mange eksempler på spillere som faktisk lykkes på omtrent høyeste nivå for så å mer eller mindre forsvinne. Pato etablerte seg hos AC Milan som tenåring og skåret faktisk bra med mål. Leverte aldri så bra som han gjorde som 18-19 åring i resten av karrieren. Skal jo ikke være mulig, men det skjer sjokkerende ofte. Dier er et godt ganske tilsvarende eksempel for oss. Han var ikke tenåring, men liten tvil om at hans beste fotball ble spilt tidlig tidlig i karrieren. Og tror mange har glemt hvor god han faktisk var - helt i ypperste klasse hva gjelder DM i verden (jeg trodde han kunne bli den beste).
Men som påpekt mange ganger også - de som virkelig blir gode slår stort sett igjennom ganske tidlig. Snakker man Messi, C. Ronaldo, Haaland osv. klasse - så er de vanligvis gode allerede som tenåringer. Selv om det er litt annerledes ofte for forsvarere. van Dijk ble ikke vurdert av de store selv etter tiden i Celtic og han var i midten av 20-årene. Samtidig kan det knapt være et problem at man er god tidlig som en forsvarer. Bare håper vi er tålmodige nok. Som angriper kan man gå på en tyngre periode. Sitte litt på benken. Komme inn osv. Som stopper er den slags litt vanskeligere. Der er det i større grad at enten så spiller man - eller så gjør man det ikke.
Romero kan fint forsvinne neste sommer. Ikke noe jeg håper, men hvis det kommer et høyt bud - og han ikke signerer en ny kontrakt kan jeg ikke helt se hvordan vi kan beholde han. Vil være voldsomt å skulle kaste Vuskovic inn i det allerede da, men VDV, Dragusin og Vuskovic som de tre man satser mest på samt at man kjøper en til for noe av pengene man får av Romero er knapt krise. Så vil forhåpentligvis Romero signerer en ny kontrakt. Slik at man kan vente 1-2 sesonger ekstra før Vuskovic kommer for å spille for oss. At han får enda et utlån neste sesong.