Hvor ender vi på tabellen i år? (21/22-sesongen)
Føles veldig ut som fjerde akkurat nå, og jeg er egentlig overbevist om at vi har et bedre lag enn Arsenal, men jeg stoler ikke på at vi ikke faller tilbake igjen.
Borte mot Liverpool er nesten garantert tap. Og skulle vi ikke slå Arsenal hjemme blir det veldig tungt. Jeg tror vi vinner den kampen, men er jo fort 55/25/20 eller noe.
Blir veldig overrasket om vi ikke er med helt inn dog. I alle fall med sjanse før NLD.
Spiller vi som mot Newcastle resten kjemper vi om tredje mer enn fjerde.
Jeg har fremdeles et håp om at det rakner for chelski og at vi er bedre enn wolwich, derfor stemte jeg bronze
Jeg trur det kommer helt an på hva som skjer i kampen mot Arsenal; vinner vi den trur jeg vi tar 4rde, klarer vi ikke seier der ender vi på 5te.
Enig i at Arsenal sånn i utgangspunktet er den viktigste, men mye skal spilles før den tid. Våre fire neste kamper er i utgangspunktet veldig overkommelige.
Villa: Jeg liker laget og mener de har en veldig god startoppstilling (egentlig), men de sliter helt opplagt. 5 av siste 7 er tap. Så hva som egentlig er en veldig tøff kamp er nå ganske overkommelig. Vi kan selvsagt tape, men vi møter nok Villa på riktig tid.
Brighton: Litt samme som Villa. Etter mitt syn ikke like gode, men et bra lag som er helt ute av det. 1-1-4 siste 6 og vi var veldig mye bedre enn Brighton for bare noen uker siden.
Brentford: Veldig vanskelige å bedømme. Litt som oss er det seier og tap litt om hverandre. Uansett så er ikke Brentford noe fantastisk lag som man ikke kan slå - selv om de ofte får en voldsom energi på hjemmebane så lenge de henger med i kampene. Litt som Sheffield United det første året.
Leicester: 2-2-2 siste 6. Også et bra lag, men helt tydelig at de ikke er så gode i år som tidligere. Meget mulig at de må spille semi i EL dagene før vi møter de. Da ganske opplagt hva de vil prioritere.
Ingen kamper i PL er enkle. Og spiller vi som mot Boro blir det 0 poeng. Spiller vi som mot Newcastle er vi kanskje nære 12 (selv om det aldri er så enkelt. Gir man seg selv 80% sjanse til å vinne hver enkelt kamp gir det oss en 40% sjanse til å vinne alle 4).
Så kan vi nok nå faktisk rote litt i de fire kampene og allikevel ha en sjanse, men hadde selvsagt vært fint å gå inn i NLD uten å måtte vinne.
For Arsenal blir det nå selvsagt viktig å slå Brighton og Southampton - før de går i gang med Chelsea, United og West Ham. Skulle de ryke på noe mot Brighton og/eller Southampton så kan det fort bli litt nervøst når de skal igang med de tre vanskelige kampene de så har. Og skulle de slå Chelsea er plutselig Chelsea et mulig mål for oss. Utvilsomt en fordel for oss at det er en del kamper mellom Arsenal, Chelsea og United igjen. Chelsea skal møte både Arsenal og United. Så de kan på mange måter enten hjelpe oss til fjerde eller gjøre seg selv åpen for å ende opp utenfor topp 4 selv.
Denne dagen gjorde gode ting for vår mulighet til CL neste år. Arse skal møte Southampton borte neste lørdag. Soton er som kjent meget uberegnelige. Vil tru de ønsker å reise kjærringa etter dagens gigaskrell. Vi har Brighton hjemme og selv om de gjorde oss en kjempetjeneste idag med opptreden deres mot arse, bør vi slå de hjemme.
Nå er vi opplagt favoritter til fjerde, men vi er ikke så gode at vi ikke plutselig går på et tap mot feks Brighton selv. Uansett skal det nå veldig godt gjøres hvis vi ikke er med inn.
Hjemme mot Burnley kan bli grusomt. Burnley med 11 mann i forsvar og med behov for poeng. Kan nesten kjenne nerven i den kampen allerede.
Er hvertfall deilig at det er opp til oss selv.
Vi får håpe Burnley har rykka ned allerede den kampen. Dessuten skal jeg på kamp og vi har aldri tapt når jeg har vært på kamp i N17
Mulig eg burde la være å sjå den kampen, berre slik at vi har større sjans til å vinne.
Vi må nok ha litt flaks for å ta 4. plassen nå, så for min del blir det en liten bonus.
Skulle vi ikke ha den flaksen, så synes jeg ikke EL er så ille med tanke på årene vi har hatt etter CL-finalen, de har vært ganske smertefulle. I tillegg er EL et trofe det er ganske realistisk at vi kan kjempe om, dersom Conte klarer å motivere spillerne. Jeg har opplevd 3 trofeer i min tid som Spurs-supporter, 1 FA Cup og 2 Ligacup, og jeg savner faktisk et lite trofe mer enn jeg savner CL
Til tross for at vi fortsatt er litt ustabile, så føles det for meg som at vi er på riktig vei for første gang siden CL-finalen, så det tar jeg med meg.
Er egentlig allerede litt der at jeg gleder meg til "neste sesong"
(finnes sikkert bedre tråder for denne posten)
Om vi klarer å holde på nøkkelspillere (tenker da særlig på Kane), men også andre som evt kan la seg friste av andre klubber der ute i sommer så deler jeg optimismen. Vi trenger sårt noe(n) som kan åpne opp forsvar mot lag som legger seg bakpå dog. Det være seg ny(e) vingback(er) og/eller en kreativ midtbanespiller.
Litt usikker på om EL er gunstig for oss. Over tid så mener jeg man må lære seg å spille Europa samt ligaen - ettersom de beste må håndtere både CL og PL. Slik sett god trening, men stallen vi har nå er milevis fra å være klar for å håndtere både EL og PL. Akkurat nå ville vi nok endt opp som West Ham hvor man "ofrer" ligaen hvis man går langt i Europa. Lite vits med EL hvis det betyr 7. plass året etter igjen. Får jo litt samme problemet med CL selvsagt, men det gir mer penger og muligens muligheten til å finne litt bedre spillere i sommer (selv om jeg tror det er litt oppskrytt ettersom ingen kan komme til England å forvente at laget man går til skal alltid spille CL - kanskje Haaland kan).
Schism Du har gode poenger. Når det gjelder spillerkjøp er jeg enig i at CL-faktoren kanskje er litt overvurdert, for de spillerne som da blir aktuelle, vil/kan vi gjerne ikke konkurrere om med vår økonomiske struktur, i tillegg viste januarvinduet at man kan finne spillerne man trenger på 2. hylle også, veldig fornøyd med de vi hentet.
Når det gjelder «trening» på to kamper i uken, så trenger vi det ja. Vi trenger også etter mitt syn «trening» i å møte opp til viktige kamper (kvartfinaler, semifinaler og finaler), og for all del, det er mange gode lag i EL, men vi slipper der at Chelsea, City og Liverpool står i veien som i de engelske cupene. Av de grunnene ser jeg på EL som nyttig, og en brukbar mulighet til å konkurrere om et trofé.
Det må selvsagt bli litt som det blir. Men håper egentlig vi tar en Redknapp i EL neste år (hvis vi ender opp der). Uendelig mye viktigere å klare topp 4 enn en kvartfinale eller noe i EL (Conte er vel ikke kjent for å være rå i Europa heller).
Så kan man se på det litt mer optimistisk. At med en pre-season og nå et halvt år med Conte så kan troppen fort være mer klar for å spille to kamper i uka enn den nå er. Da er jeg ikke motstander av EL. Takler man ikke EL klarer man ikke CL heller.
- Redigert
Er en gammel diskusjon, men å vinne EL er som å vinne the Championship for meg. Man er ikke best i Europa så jeg har aldri forstått hva man faktisk «vinner». For meg er det å vinne å være best - litt forenklet.
Så vet jeg mange ønsker å vinne EL selvsagt.
- Redigert
Jeg synes den er vrien. Husker da UEFA-cupen/Cupvinnercupen gjerne kunne ha nesten like høyt nivå som CL, siden det bare var 1-2 lag pr liga i sistnevnte. Var noe helt annet å vinne disse turneringene da. Dagens varianter (EL og Conference) blir så åpenbart annenrangs.
Samtidig synes jeg fortsatt (fra et litt forballromantisk ståsted) at det har en verdi. Det er mange store tradisjonsrike europeiske klubber med i begge - selv om nivået på disse har dalt. Ofte mye mye bedre atmosfære på sluttspillkampene enn i CL (se Rangers, Frankfurt, Marseille etc og sammenlikn med City og Madrid). Jeg tror jeg hadde omfavna et «run» i en av disse turneringene med ganske åpne armer.
Er jo også noe med at hvem er egentlig vi til å snakke ned troféer som dette? Ja, vi har større ambisjoner, og kan dermed til en viss grad «heve» oss over dette i motsetning til feks West Ham, men vi har vunnet ett trofé de siste 20 årene, og det er det minst gjeve i England. Så jeg vet ikke. Tipper N17 hadde kokt ganske bra om det hadde kommet til stykke.
Problemet er bare at det blir så hummer og kanari de gangene vi er med. Vi har ikke baller nok til hverken å totalt nedprioritere/bruke det som ren utviklingsarena eller prioritere (og dermed potensielt ofre et par plasser i ligaen), så det blir alltid en sånn slapp mellomting der vi ryker ut på forsmedelig vis uten å egentlig å ha oppnådd noe annet enn ekstra belastning. Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt frasen «EL er jo en turnering vi har sjanse til å vinne da»! Større tro på at vi vinner ligaen enn at vi noen gang skal få til det.