For min del er det noen poenger som går igjen, som fører til at jeg for øyeblikket mener det er bedre med et skifte.
Vi hadde mange skader og suspensjoner forrige sesong ca desember-februar. Da tapte vi endel kamper, men spillemessig syntes jeg reservene var bra (Bentancur (som da var bak Sarr og Bissouma), Lo Celso, Højbjerg, Skipp, Royal, Davies og Richy med flere). Og ABSOLUTT ingenting å si på innsatsen.
Da førstelagsspillerne kom tilbake, ble resultatene litt bedre igjen, men jeg syntes spillet var dårligere, mer hakkete og kjedeligere enn med reservene som bare forsvant ut i kulden igjen, uten engang å få være i rotasjon.
Dette spillet synes jeg fortsatte utover høsten, vi startet som vi avsluttet forrige sesong. Vi tapte like mange kamper som vi vant med skadefri (minus Richy og Odobert) tropp.
De reservene som ble solgt har enten ikke blitt erstattet, eller erstattet av dårligere spillere (med unntak av Spence som erstattet Royal. Men jeg forstår at de ville gå videre, for fryseboksen er ikke særlig hyggelig.
Så er det ting jeg mener kunne vært gjort annerledes etter at skadene: Porro kunne vært hvilt for Spence av og til. Reguilon har de minuttene han har fått, vist at han kan spille venstreback om nødvendig. Har stor respekt for Gray, som har vært STOR utifra forutsetningene, ute av posisjon, og stopper har nok vært den vanskeligste posisjonen. Dragusin synes jeg synd på, situasjonen han har vært i er som å sette ham opp til å feile (ikke at det er gjort med vilje eller ondsinnet), ved å måtte spille sammen med en 18årig midtbanespiller. Vi hadde jo en 19 åring som i det minste har erfaring som stopper. (om han er god nok vet jeg ikke, men ble ikke prøvd). Midtbanen har stort sett vært skadefrie. Men de sluttet å dekke rom for, og hjelpe forsvaret etter de ti første kampene i fjor.
I angrepet har hovedproblemet vært at Solanke og Johnson ble skadet. I angrepet har vi hatt veldig mange muligheter til å fordele på belastningen. Maddison kunne fint vært rotert på venstrekanten, og Son kunne fint vært rotert på høyre (tidligere i karrieren har han hatt noen av sine beste kamper der). Son kan også spille spiss. Det kan Johnson og Werner også, selvom de kanskje ikke er veldig gode der. Med ferdighetsregisteret sitt er jeg sikker på at Bergvall også kunne vært rotert på 8, 10 og kant, akkurat som Kulusevski og Maddison. Så midtbanen og angrepet hadde ikke trengt å være et problem.
Dette forutsetter at man faktisk disponerer troppen før "katastrofen" er et faktum, slik at spillerne er istand til å fylle sine roller.
Sitat Roald Amundsen:
"Seier venter den, som har alt i orden. - Held kaller man det.
Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt å ta de nødvendige forholdsregler i tide. - Uheld kaldes det."
Jeg mener ikke at Ange er håpløs. Men jeg mener at han forsømte å ta de nødvendige forholdsregler den første sesongen, og feilet på å lære av den feilen denne sesongen.
Jeg forventer ikke at vi skal være like gode med alle skadene, men at man burde klart å tilpasse seg bedre enn vi har gjort. Hadde akseptert det om vi lå på 9-11 plass, men aksepterer ikke den fullstendige kollapsen og 16 plass. Når jeg mener vi kunne vært bedre forberedt.