Tror skepsisen til Mourinhos karakter først og fremst handler om hva han selv har sagt og gjort over tid. At han generelt er godt likt av spillerne sine er vel ingen hemmelighet. Mannen har utvilsomt karisma og sjarm. Det er ikke noe bevis på at han ikke er en kjip fyr (uten at jeg påstår at Mourinho er det).
Så er det utvilsomt ikke til å komme unna at det var (mildt sagt) snodig å gi ham sparken før den finalen. Forstår godt at Mou er bitter for det, og stadig gir syrlige stikk i vår retning når muligheten byr seg. Kan ikke huske at det var noe som tyda på at han hadde mita garderoben heller, selv om prestasjonene mot slutten var ganske krise.
Men resultatene og prestasjonene i ettertid har vel vist at mannen nok er en smule utdatert på enkelte ting. Han mangler i alle fall definitivt den «edgen» han hadde tidligere i karrieren. Mulig ting hadde vært annerledes hvis han hadde fått der påfølgende vinduet med bl.a. Romero inn, men jeg tviler vel egentlig litt på det.
Conte synes jeg var på et litt annet kaliber i den perioden det gikk bra. Han har jo også både før og etter perioden hos oss vist at han hører hjemme på øverste hylle i internasjonal fotball. Litt uheldig timing der med alle hendelsene på hjemmebane for fyren. Men også en fyr som helt tydelig sliter på omgivelsene med sine krav og sin væremåte. Og er vel kanskje den treneren vi har hatt som på et punkt ble minst konstruktiv og mest opptatt av å verne om seg og sitt.