Enig. Samtidig; betyr dette at man har mindre tiltro til progresjonen til Scarlett?

• Cuti svarte på dette.

Vi trenger to spisser 😉

Alltid et sjansespill med unge spillere. Viktig å ha flere strenger å spille på.

Knut Scarlett har gått 16 kamper uten mål for Portsmouth nå. Uten at det trenger å bety all verden.

Cuti Akkurat det jeg tenkte på... er det slik at klubben forventet vesentlig mer av ham og at Soonsup-Bell er en reaksjon på dette.

Uansett gode poenger fra @Schism også.

Tror nok man er skuffet over produksjonen til Scarlett, men gud hjelpe meg hvor mange "wonderkids" jeg har hørt om som aldri ble noe - Bostock, Parrott osv.

Og de som faktisk endte opp i troppen er ikke alltid de man trodde. Skipp, Kane, Winks og Tanganga var aldri de mest hypete ungguttene - ikke engang i sine kull.

Poenget er å alltid ha noen som kanskje kan bli noe. Er volumet høyt nok så vil noen alltid lykkes.

I nord-amerikansk idrett med "drafting" ser man år etter år hvordan dette er ganske tilfeldig. Noen ganger i f.eks NHL går det kun mnder etter en draft før en spiller som er plukket i fjerde runde kanskje er på vei til å få en NHL-karriere (selv om man i snitt selvsagt har størst sjanse desto tidligere man blir plukket).

De fleste wonderkids forblir vel akkurat det uten å ta de neste nivåene, men hvem tørr gamble på at de ikke gjør det og med ujevne mellomrom slår de også til. Veien til målet er heller ikke tilfeldig, det ser vi vel på et par norske eksempler i EPL...

Det har vel og vist seg at N17 ikke akkurat er stedet man vil være som talent for tiden.

Nja. Det er nok litt tilfeldig også.

Nåløyet er ekstremt lite for å slå igjennom for et topp 6-7 lag i England. Vi har faktisk Kane og Skipp som ikke har ubetydelige roller for oss. Det er ikke så natta.

For de fleste topplag har man 1-2-3 spillere fra eget akademi som er involvert i førstelaget. Har noen topplag to spillere fra eget akademi i sin antatt sterkeste oppstilling? Mulig, men usikker. Flere har nok ingen tipper jeg.

Tenker at man ikke trenger være fra eget akademi, men at spillere som kommer til klubben som talenter (som Gil eller Spence) må ha støtte fra klubben for å få ut potensialet, noe jeg ikke helt ser at de får i form av spilletid ihvertfall.

Og der er jeg ikke spesielt uenig, men selv om vi er litt irriterende dårlig akkurat nå på et par spesifikke spillere så vet jeg ikke om jeg vil si meg enig i at man derfor som akademi-spiller ikke bør gå til oss.

Pochettino er på mange måter et godt eksempel på hvordan slikt ikke nødvendigvis er strukturelt. Han ga ganske unge folk som Dier og Alli mye ansvar fort (noe han gjorde rett i), mens han i sine siste år hos oss knapt slapp til noen. Faktisk fikk vi en oppsving i så måte med Mourinho av alle.

Schism Det at færre fikk sjansen under Pochettino og fram til nå, kan være at presset økte, topp 4 og CL gikk fra å være en ambisjon til å bli nærmest forventet og et krav. Da tror jeg det kan bli litt vanskeligere å ta risikoen med å gi de unge sjansen.

Derfor er jeg veldig glad i cup-spill.

Støtter mabbut her. Da poch startet sin utrensking i troppen («prosjektet») var det ingen store forventninger til cl osv. Da er det nok lettere å slippe til unge og sultne, som likevel må ses på som «usikkerhetsmomenter». Med en kombinasjon av dyktighet og flaks kom vi dit vi kom, med et kollektiv som nok presterte noe bedre enn spiller for spiller skulle tilsi.

Situasjonen er helt annerledes i dag. Ambisjonene/ kravene, og også økonomien, er på et annet nivå. Det vet conte og co (samt klubb og fans forøvrig), og det gir mening at man derfor ikke kan «lene seg tilbake på» skipp, gil, parrot, sess, spence, scarlet, white osv.

Trenger ikke lene seg på noen av de, men at det finnes en klar "rute" til førstelagsfotball for de beste unge spillerne bør være et minimum - selv for de beste klubbene. Og da mener jeg ikke utelukkende mot Shrewsbury i 3. runde i FA-cupen. Et sted å begynne er å rydde i den alt for store stallen vår. Meningsløst at feks Doherty/Emerson skal ta minutter fra Spence, Sanchez fra Tanganga etc.

Kombinasjon vil jeg si. Har ikke telt etter men rimelig sikker på at feks Liverpool har gitt flere sjansen enn det Pochettino klarte etter de første to sesongene.

En ting at de ikke spiller fast, men et par innhopp osv. KWP hadde vel tre målgivende eller noe og fikk ikke spille igjen.

Og folk som Tanganga fikk flere sjanser kjapt under Mourinho. Så at vi ble bedre forklarer på ingen måte alt. Selv om jeg er enig i at desto bedre du blir desto vanskeligere blir det.

Enig ang spence. Samtidig vanskelig å synse så mye om han, da jeg ikke har noen forutsetninger for å mene så mye om han i det hele tatt. Er han god nok får vi nok se mer av han neste sesong (om ikke før) - med eller uten conte

Schism KWP var vel BB i åpningskampen mot Newcastle for noen år siden, etter det praktisk talt borte og etterhvert solgt, ikke lett å bli klok på.

ett år senere