Schism
Jeg ser poenget. Men når det er et så gjentakende problem, må man jo begynne å spørre seg hva som er greia. Og uansett kommer Conte dårlig ut av det.

Er det «kalkulert», dvs at man går inn for å spare energi utover i kampen? Ikke det dummeste i et lengre perspektiv kanskje, men når det gang etter gang backfirer må man jo tenke nytt?

Eller er det problemer med å mane til innsats fra start? At laget rett og slett trenger en vekker for å prestere? Enda mer urovekkende i såfall.

Så får vi se nå da når Conte etterhvert har alle tilbake. Synes det er noe veldig lite konstruktivt over ham, selv om han ikke virker å ha surna sånn som Poch eller Mou. Hadde han vært litt mer sånn «dette vil ta tid, men blir bra, vi utvikler laget hele veien» hadde det jo vært noe annet. Men når tonen er mer «vi har ingen sjanse»; da veit jeg ikke helt.

Tror vi maks tar ett poeng over to kamper mot City - har nok brukt opp flyten mot dem for noen år. Selv om de også strengt tatt vakler litt. Uansett er vi da i angrepsposisjon igjen, og er avhengig av at den berømte duppen kommer for Newcastle og/eller Man utd.

Kjedelig selvfølgelig at Kulusevski var direkte rusten. Han brant to sjanser som var større enn den M. Ø scora på. At Sessegnon og andre spillere brenner sjanser er ikke så rart, de har ikke den kvaliteten inne, men er det en eneste ting vi er og har vært enige om her inne er det nettopp kvaliteten til Kulusevski. Så marginene var heller ikke med oss, selv om Partys skudd like godt også kunne gått inn

Dougie

Jeg er enig i at Conte fortjener kritikk for manglende fremgang. Da blir det som alltid et spørsmål om hvor lang tid man skal få. For meg finnes det en mulighet for at vi kan bli veldig veldig gode under Conte - fortsatt.

Og at vi har vist fremgang gjennom å faktisk spille godt i perioder. At disse periodene er korte og stort sett aldri 90 min er et mysterium.

Håper du har rett - men akkurat nå er troa på at han skal snu dette på bunn...

Blir litt definisjonen av å "snu" også.

Hvem er det som spiller godt i år? Arsenal. Alle andre "sliter".

Lag som Newcastle og Man Utd som for tiden trekkes frem som bedre - har skåret betydelig færre mål enn oss (ikke at mål er et perfekt "mål" for hvor underholdende man er - men gir en pekepinn).

Så har selvsagt United en flyt akkurat nå. Og jeg var en av de som ønsket ten Hag (uten at jeg derfor "vet" at dette vil gå til himmels). Så tror meget gjerne at United nå har funnet noe, men ikke så lenge siden det så svart ut (så er argumentet der at ten Hag nå endelig har fått litt sving på ting - det er et gyldig argument). Newcastle har 2-2-1 siste fem og klarte såvidt å slå Fulham.

Med andre ord synes jeg man som Tottenhamfan ofte mister litt perspektivene. Chelsea og Liverpool har jeg ikke nevnt (de to klubbene med så gode eiere).

Conte har sine svakheter. Kanskje flere enn jeg trodde, men alt tilsier allikevel at han er en sabla god manager. Sabla gode managere bruker å få sving på ting - så lenge de ikke selv mister troen på klubben osv. Der virker det ikke som Conte er.

Forskjellen er, som du selv er inne på, at United har vist fremgang under ten Hag. Utgangspunktet hans var en ren kaosklubb med alt sirkuset rundt Cristiano osv.

Newcastle har også vist en ganske stødig fremgang siden Howe tok over. Så tror jeg nok de vil falle ned på et mer «normalt» nivå. Men om vi plutselig skal få det såpass på skinner at vi tar igjen forspranget er en annen sak.

I vårt tilfelle er det vel mer motsatt. Viste tidlig fremgang under Conte sist vår. Siden har det gått ganske stødig nedover spillemessig selv om prestasjonene fortsatt har svingt og resultatene vært ok. Samtidig virker ikke fyren akkurat konstruktiv på det. Mer resignert utfra hva han foretar seg (eller mer presist: ikke foretar seg).

Betyr ikke at jeg tror det er helt sjanseløst. Conte er fortsatt objektivt sett den beste treneren vi har hatt noensinne. Men vi trenger at noe skjer - ting løser seg ikke av seg selv. Må treffe på noen signeringer, som ifjor. Og Son benkes nå som Richy er tilbake. Sistnevnte vil kunne bidra med en energi i laget som har vært helt fraværende hos Son den siste tida.

Vi viste også tidlig fremgang under Conte.

At Conte virker resignert er jeg helt uenig i.

Igjen - jeg er også bekymret for vår manglende fremgang. Der er vi 100% enige. Men jeg tror på ingen måte at klubber som United og Newcastle vil oppleve linjær fremgang de heller.

Om dette er en "tråkk" periode hvor det "plutselig" løsner litt eller om det er starten på slutten vet jeg ikke. Det kan nok være litt tilfeldig også. Ikke helt ulikt slik vi hadde det under Pochettino faktisk. Husker ikke nøyaktig når ting begynte å gå i riktig retning der, men han sa vel selv at han følte seg veldig nære sparken.

Schism Her er jeg enig med deg, det eneste jeg savner fra Conte/klubben nå er en kontrakt. Han innrømmer jo hver pressekonferanse at dette er et "prosjekt" (vil ta tid som han sier). En ny litt lengre kontrakt for Conte vil gjøre "prosjektet" litt mer troverdig, og vise at vi har valgt en retning.
      For meg som supporter vil det da bli lettere å svelge noen sure tap, formsvikter og 5-6 plasser.

Akkurat nå er følelsen for meg at vi har "verdens beste manager" på lånt tid, og må forte oss å vinne noe nå. Derfor er jeg litt utålmodig akkurat nå. Dette var enklere med Pochettino (i starten) og med Martin Jol.