Madball
Er ikke så mange dårlige lag som ender opp som nr. 5 heller.
Jeg mener ikke at man bare skal godta å bli nr. 6 eller 7, men la oss si at tabellen i 2025 blir:
City
United
Chelsea
Arsenal
Newcastle
Liverpool
Tottenham
Skal vi da kalle det en "skandale" og påstå at vi er "dårlige"? Hvor vanligvis vil fire av de lagene som da ender opp over oss gå videre fra gruppespillet i CL osv.
Selvsagt må Tottenham som klubb ha som mål, og jeg vil si vi som fans med rette kan forvente, at vi også får "generasjoner" som gjør det bedre. Men det har vi faktisk også hatt. Vi vant aldri, men vi kjempet i toppen av PL og nådde en CL-finale. Selv Ferguson. Meget mulig den beste treneren i moderne tid - som trente et lag som i England hadde mest ressurser, og globalt stort sett lå topp 3, spilte kun et fåtall CL-finaler.
For meg er det ingen "skandale" at vi kanskje ikke når topp 4. Dette er et lengre "spill". Og hva gjelder det lengre spillet er jeg mest interessert i om vi har en trener som A) er kompetent (Conte er opplagt det) og som B) er motivert. Enn så lenge virker han til å være motivert også (hvor jeg f.eks mener Pochettino ikke var på slutten - så kan man diskutere til man blir grønn og lilla hvem sin skyld det var - mulig det var Levy som var skylden - mulig det var Pochettino som gikk på en "Klopp" - det er lov).
Blir langt dette. Så forstår jeg de som mener Conte er for kjedelig. Fotball er underholdning. Så ærlig sak. Selv om jeg ikke mener Conte er så kjedelig som mange skal ha det til. Han er ikke Hassenhutl eller Bielsa, men alle topptrenere er opptatt av balanse osv. Det gjelder også Guardiola. Klopp er et godt eksempel nå på en manager som etter mitt syn spiller for naivt til å oppnå resultater med den tilstanden Liverpool-troppen er i. Hadde Conte spilt så åpent og vi hadde vært nr. 12 hadde vi ikke godtatt det heller - hvis vi er ærlige mot oss selv. Så man må balansere.