Hvis Eriksen skal erstatte Kane så må det nesten bli en slags 3-5-2. Noe jeg egentlig ikke er motstander av - f.eks Son og Kulusevski på topp eller Son og Bergwijn på topp. Men da hadde jeg ikke satt inn Eriksen.

Og jeg var lenge enorm fan av Eriksen. Så stor at jeg mente en periode at han var viktigere for oss enn Kane.

Nå mangler han så mye at selv om han fortsatt har mye i seg så fungerer det ikke mot gode lag. Litt som PSG. Individuelt er de gode nok, men alle må gjøre jobben - hele tiden - for at man skal konkurrere mot de beste.

Jeg vil gjerne ha en topp motivert Eriksen som blør for drakta tilbake, dessverre er det bare urealistisk. Det blir nok som med Bale, Keane etc. pent på papiret og det var det. Vi må tenke nytt og Deki skal ikke sitte på benken, det er han alt for god og viktig til å gjøre.

Det sagt, hadde det ikke skadd med mer bredde fremover, og flere som reelt sett kunne kjempa om de plassene. Pr nå har vi jo ingen som kan det - Bergwijn er rett nok i flyten om dagen, men får knapt sjanser.

Ser man på City - Lfc søndag starter de med hhv Mahrez/Grealish og Firmino/Diaz på benken. Det er rimelig mange hakk opp fra Lucas og Bergwijn (selv om jeg har troa på Bergwijn).

Sånn sett er det ingenting i veien for å hente inn en som kan utfordre/rullere med Deki, men jeg tviler på at det er «verdt det» at Eriksen er den fyren.

Jeg hadde solgt Lucas. Så får man anta at Gil blir bedre. Da er det ikke sikkert at Bergwijn, Gil og en evt ny er så mye dårligere enn hva Liverpool og City har.

Jeg vil heller si vi ville vært sjokkerende nærme. Bergwijn hadde slik han har fremstått ikke gjort seg bort som backup hos City eller Liverpool.

Så er mysteriet Lucas litt frustrerende.

Ikke verdens undergang hvis vi selger Gil heller. Håper ikke vi gjør det, men ingen skade skjedd hvis man får igjen pengene og ønsker noe annet.

Kane, Son, Kulu, Bergwijn og en femte kar som kan alternere mellom spiss og kant hadde vært perfekt. Så får man se om Scarlett kan være sjettemann eller om han bør lånes ut og man evt hentet en «Llorente» i tillegg.

Gil er jeg litt redd har liten fremtid under Conte. Digger Gil, så håper jeg tar feil, men ser liksom ikke helt hvor han passer i planene hans. Regner forsåvidt med at Bergwijn også vil dra hvis Ajax fortsatt er interessert - noe jeg har full forståelse for. Isåfall ender man fort opp med trioen, Lucas og en femtemann.

Jeg ser ikke hvorfor Gil ikke kan spille rollen til både Lucas og Kulusevski.

Lo Celso fortsetter å dra inn penger for Villareal.

Altså hadde jeg startet en FM-save med det utgangspunktet, hadde jeg definitivt prøvd å rendyrke Gil i den rollen. Sier ikke at Gil er der, men jeg ser litt David Silva in the making.

Virker bare ikke som Conte er helt enig, men vi får vente å se!

Utfodringen her er at ingen av de dere nevner spiller de gjennombruddspasningene Kane gjør. Akkurat nå er det der vi hadde savnet Kane mest i spilloppbygginga. De andre kan garantert spille spiss i systemet vårt på en nesten like god måte, men det å oppsøke rom mellom forsvar og midtbane og å slå de gjennombruddspassningene er det vel bare Kane av våre som gjør jevnlig.

Klart, men ingen kan erstatte Kane. Ei heller Eriksen. Med Eriksen 2022 får vi også en spiller som er mye svakere i den defensive biten enn hva han var og selv om han aldri var rask hadde han en hurtighet i beina han ikke lenger har heller. Tidligere var han alltid en glimrende førsteforsvarer (selv om han aldri taklet), han dekket mye rom begge veier, han kunne drible når han måtte osv. Ingenting av det der er igjen - og det skjedde før hjertestoppen.

Ser vi er linket til Tielemans. Selv om årets Tielemans er rimelig håpløs så er jo det en spiller som ville gitt oss litt mer på pasningsfronten. Ikke som en direkte erstatter til Kane selvsagt, men Tielemans ville styrket oss i den biten og ville kunne dekket over noe av det Kane gjør når han ikke spiller (og selvsagt ingen grunn til at de ikke kunne fungere samtidig også).

Jeg er enig med dem som mener at Eriksen ikke er rett mann for oss. Tror han er i riktig klubb for sin egen del og klubben nå. Spurs må satse på yngre spillere om noen skal inn.

7 dager senere

Greia er vel at Kane ikkje er uerstatteleg heilt framme, men gjennombruddspassningane hans fra ca midtstreken når nesten alle andre er i forsvar, vil vi nok aldri kunne finne ein erstattar for.
Om ein midtbanespelar skal slå dei passninganr, så må det enten være ein "10er" som står framme når vi ligg under press, eller så må passninga komme fra lenger bak, og da blir dei også mykje vansklegare å slå nøyaktig (både tidsmessig of posisjonsmessig). Nokre spelarar, som fks Tielmans kunne klart det bra, men ikkje fra samme posisjon, og derfor etter allt å dømme heller ikkje med samme nøyaktighet.

Man vil aldri erstatte Kane direkte. Man tilrettelegger for de ekstreme kvalitetene man har i et lag. Liverpool har en høyreback som en av sine pasningsleggere. Helt umulig å erstatte han - finnes ingen andre høyreback i nærheten. Uten Kane hadde vi aldri spilt på samme måte.

Også et poeng at spillere vil fylle litt forskjellige roller ettersom hvem som spiller. Kane er en annen spiller uten Eriksen osv. Hadde vi handlet en ny Eriksen så hadde Kane sin rolle igjen vært nødt til å justeres for å få det beste ut av totalen.

Paradokset med å ha spillere med ekstreme egenskaper som Kane har er at han da også tar mye plass. På samme måte som Grealish ikke er den samme når KdB har den rollen han hadde i Villa. Noen ganger kan 2+2=5 selv om spillere ligner hverandre, men ofte blir det heller 2+2=3.

Eriksen og Alli er muligens det beste eksemplet i nær fortid på spillere som utfylte hverandre helt ekstremt. Kane og Son delvis også - selv om Kane er alt for god til å ikke kunne passe i ganske mange type oppsett.

Jeg synes ikke vår balanse nå hva gjelder typer er så dårlig. Er mer kvaliteten på sidebackene (selv om Doherty nå kanskje er god nok) og litt kvalitet og bredde blant stopperne.

Alle er jo enige, men Bentancur og Kulusevski har virkelig løst mange «problemer» både hva gjelder kvalitet og typer. Skulle gjerne hatt en bedre CM også, men det handler mer om kvalitet enn typer. Igjen av de vi har er så dårlige med ball som man noen ganger får inntrykk av her inne.

Aner ikke troverdigheten, men altså.

Så annenhver mnd skal han dra? 😆

Konklusjonen er vel at han ikke får jobben fordi PSG ikke vil ha han.

Hvor mange uker til Kane også skal bort?

Får håpe vi unngår en ny saga ala Kane ifjor.

Bråket rundt Kane starter nok hvert øyeblikk... 🙁

For meg virker det som alle er fornøyde nå. Så kan det forandre seg, men at Conte tenker på noe annet enn Spurs nå har jeg null tro på. Så kan det selvsagt forandre seg hvis vi ender opp som nr 6 og gjør lite i sommer.

Jeg er helt overbevist om at Conte og Kane blir nesten uansett. Neste sommer hvis vi ender opp utenfor CL er noe annet. Den tid den sorg.